desember 12, 2021

Sight-Fiske Cobia Av North Carolina

For meg, en sann tegn på våren gjør overgangen til sommeren følger på hælene av de første rapportene om cobia blir fanget utenfor North Carolina kysten.

Sight-fiske etter cobia hadde sin opprinnelse, i hvert fall når det gjelder båtdesign, i den nordlige Mexicogolfen, hvor mange båter bærer tårn og forhøyede støpeplattformer. På samme måte som cobia sight-fiskeri utenfor North Carolina har eksplodert de siste årene, disse dager vil du se mange båter sports tårn og forhøyede plattformer.

Cobia sight-fiske har blitt en stor sport i saltvann rekreasjons-fiske scene langs kysten Av North Carolina, en sport som mange-som meg-er helt avhengige.

Annonse

I løpet av første halvdel Av Mai møter Nord-Carolina sportsfiskere normalt sesongens første cobia rundt åpne atlantiske stimer. Som vanntemperaturer varme, cobia flytte fra offshore til inshore områder. Denne tilgjengeligheten gjør North Carolina til en av de beste spillene på Atlanterhavskysten for spring cobia action. (Selv om midten Av Mai til midten av juni er en toppperiode, fortsetter cobia å være målrettet og fanget gjennom sommeren.)

Store hot spots for våren cobia inkluderer Cape Lookout Shoals Og Diamond Shoals, Samt Oregon Inlet.

Sight-Fishing Cobia utenfor North Carolina
Cobia spenner Fra Mexico rundt Gulfen og Opp Atlanterhavskysten Til Carolinas og Virginia. Jason Stemple

Sight-Fishing Hot Shots

Tidlig i sesongen i fjor, jeg sluttet sight-fiskeentusiaster Carl Perry og J. T. Frazier på charter Bunnsolid (en 36 Ricky Scarborough), avgang Oregon Inlet Fishing Center på 7:30 Am For meg — fortsatt minnes våre 4:30 am avganger da jeg jobbet som en kompis på en offshore charterbåt 30-noen år siden — vi var ubehagelig sent. Imidlertid, Capt. Aaron Kelly minnet meg om at «det er ingen bruk i vår å komme ut der før solen er oppe høyt nok for oss å se klart nok i vannet» siden vi var alle om å fange cobia.

Sight-Fiske Cobia utenfor North Carolina
Cobia gi sportsfiskere med populære sight-fiske mål takket være artens tilbøyelighet til å patruljere overflaten enkeltvis eller i pakker. Jason Stemple

Kelly var ikke tilfeldig eller tilfeldig valg av et charter. Jeg visste At Kelly driver en av de mest dyktig cobia båter På Østkysten. Samtidig, hans første kompis, Bob Feldhaus, er en cobia ekspert som har utviklet en linje Av Kjøtt Hog jigs, usedvanlig effektive bucktails for cobia.

Da Vi cruiset ut innløpet, Fortalte Kelly oss at i går hadde de oppdaget 24 cobes, men hekta bare åtte. «Fisken ble ikke slått på,» sa han, som de hadde vært tidligere i uken.

Sight-Fishing Cobia utenfor North Carolina
en sving og en glipp … denne gangen, men satser på den uheldige pilchard å overleve møtet ville ikke være en god ide. Jason Stemple

Tilpass Og Koble Opp

Bunnsolid på vei mot fjerde sett med innløpsbøyer. Solen hadde egentlig ikke materialisert; vi møtte en 15-knop sørvestvind under stort sett overskyet himmel-ikke gode forhold for synstøping.

Annonse

Vi anstrengt for å se noen cobia som kan være på disse navigasjonsmarkørene. Kelly mener at disse er de beste cobia-attraktorene i området, og kommenterer: «jeg har gjort hele dagen min ved mange anledninger ved å fiske disse markørene.»

men den morgenen fant vi ingen fisk på noen av markørene, inkludert den siste av markørene som lokalbefolkningen kaller havbøyen.

etter å ha ryddet havbøyen løp vi sør for innløpet, alle tre sportsfiskere i tårnet prøvde å dekke alle vinkler av vann, stirret gjennom våre polariserte solbriller og håpet å få øye på en cobia gjennom blendingen og hugget. Kelly zigzagged fra 400 meter fra stranden til en halv mil ut, men vi så ingen brune ryggede overflate svømmere.

Annonse

etter tre resultatløse timer, da vi kom utenfor strendene I Rodanthe, så vi vår første cobia. Dessverre, etter at vi gjorde flere mislykkede kast, forsvant fisken. Ikke mye senere så vi et par cobia. Jeg klarte et godt kast bare til venstre, og den største av de to dartet ut for å spise bucktail. Etter en kort kamp hadde vi 32-tommers cobia unhooked og utgitt.

Sight-Fiske Cobia utenfor North Carolina
Skoler av menhaden er perfekt for agn samling og cobia sporing. Rob Wittman

i løpet av de neste tre timene så vi et annet dusin cobia, i singler og par, og vi hekta og ga ut seks, den største av disse fiskene på 36 tommer, som er minimumsstørrelsesgrensen for cobia I North Carolina.

ved 2:30 den ettermiddagen gjorde en stormlinje synsfiske umulig. Vi tilpasset raskt, skiftende teknikker for å slow-troll live menhaden som vi hadde kastet-netted tidligere, rigget bak 2-ounce egg synker. Agnene var ikke i vannet i 15 minutter da begge stengene gikk ned.

etter at den første fisken kom unbuttoned fem minutter i kampen, så vi at kroken hadde brutt. Jeg fortsatte å kjempe den andre cobia. Men etter ytterligere 15 minutter, med fisken endelig båtsiden, umiskjennelig kobber oransje av en rød tromme dukket opp.

Sette stangen i holderen (som år med å være en styrmann hadde meg handle instinktivt), jeg grep linjen, førte uer til båten, og løftet den forsiktig på dekk. Raskt unhooking heftig fangst når vi hadde målt fisken på 46 inches, vi sluppet den.

Sight-Fishing Cobia utenfor North Carolina
forfatteren med en keeper cobia, en av hundrevis han har fanget og i stor grad utgitt takket være mange år med honing takle og teknikker for en av hans favoritt spillet fisk. Rob Wittman

Vellykket Første Dag

da hadde stormene gått og vi gjenopptok siktfiske. Vi endte opp med å spotte tre cobia, slippe ut to av dem, for en dags totalt 17 fisk observert og ni fanget og utgitt (ingen gikk helt lovlig størrelse).

Bunnlinjen: Vi hadde sett en god del fisk under svært utfordrende forhold og klarte en anstendig suksessrate. Vi var imidlertid forundret over hvorfor vi så ingen lovlig størrelse fisk den dagen, og spekulerte på at vi hadde fanget mindre cobia som nylig hadde kommet seg til vann nær stranden.

Klare, solfylte dager med vind som er mindre enn 12 knop, gir de beste forholdene. På slike dager har jeg sett totals så høyt som 70 fisk oppdaget og opptil 30 hekta og utgitt.

Kraftig overskyet vindfulle dager tar sight-fiske ganske bra ut av ligningen, men skippere fanger fortsatt cobia ved å fiske live croakers eller ål nær en chum bøtte på bunnen. Ingen levende agn? Du kan sikkert fange cobia på cut agn, men også forvente en høyere prosentandel av hookups fra fisk du egentlig ikke ønsker.

Sight-Fishing Cobia utenfor North Carolina
noen av forfatterens favoritt cobia lokker er Disse Kjøtt Hog Jigs utviklet Av Bob Feldhaus Og Aaron Kelly. Bildet er En Emu Flash (som bruker ekte emu fjær og er ment å bli fisket uten hale). Rob Wittman

Beste Takle Og Jigs

Kelly og Feldhaus har samarbeidet for å gjøre store fremskritt i sikte-fiske etter cobia, inkludert utvikling av beste farger og optimale bucktail jigs, presentasjonsteknikker, og beste stang-og-hjuls kombinasjoner for støping til og landing cobia, de har virkelig avansert fisket.

fra tid brukt med dem, ser det ut til at de beste antrekkene for sight-fishing cobia er 8-fots spinnestenger med myke tips for støping og stive rumper for å sette på trykket, som Shimano popping-rod-serien. Mens jeg favoriserer Shimano-hjul, generelt, spinnere fra 8000 til 14000 størrelse fylt med 40 – til 50-pund flett fungerer bra. Feldhaus legger til hver rigg en 4-fots del av 40-til 50-pund-test Seaguar fluorkarbon leder festet til flette med EN FG knute.

Diverse andre jigger I Kjøtt Hog lineup. Rob Wittman

jeg har hatt stor suksess med Feldhaus’ Meat Hog jigs, spesielt lysere hoder kledd med fargerike fjær. Min personlige favoritt er en lysegrønn blekksprut-hode Kjøtt Hog jig kalt Green Goblin, med lyse og mørke grønne fjær og en gjennomsiktig grønn twister hale.

for å minimere twisterhalen som forstyrrer kroken, klipper jeg av noe av plastlegemet for å forkorte lokket slik at kroken kommer ut like foran hvor den runde kroppen flater til halen. Mens jeg fisket Med Kelly for Noen år siden på Diamond Shoals, fanget jeg 98-og 96-pund cobia samme dag med En Green Goblin jig. Kelly liker En Kjøtt Hog flathead bucktail i en brun-kobber farge kledd med emu fjær, som han kaller Emu Flash. Han fisker dette lokke uten hale fordi » på at jig, fjærene gi lokke handling.»

Sight-Fiske Cobia utenfor North Carolina
Spotting en cruising cobia og sette en pilk foran det tilbyr en av de mest tilfredsstillende øyeblikkene en kyst sportsfisker kan nyte. Rob Wittman

En Leatherback, En Zillion Pogies Og Dusinvis Av Cobia

den første dagen På Rock Solid hadde vært vellykket gitt de noe utfordrende forholdene, men vi var klare til en bang-up andre økt.

Dessverre var været For Oregon Inlet-området neste morgen ubestemt. Radar viste en linje av saktegående stormer vest for strand strender Fra Rodanthe Til Buxton Til Hatteras Inlet.

men kapteinen spurte oss selv, » er dere klare til å gå?»

» hva med været?»Jeg kom tilbake.

» Du kan ikke fange dem på kaien! Kom igjen.»Og Med Det fyrte Kelly opp dieselmotoren På Bunnsolid Og vi dro ut.

Les Neste: Chumming For Cobia

Sikkert nok, på can buoy på vei, spikret en cobia som så ut til å være i 60-pund-serien min lyse grønne Gremlin-modell Av Kjøtthog bucktail med en hvit plasthale, men den kom unbuttoned.

en halv time senere, sørover utenfor kysten, så vi en gigantisk leatherback skilpadde og rettet mot den i håp om at en retinue av cobia ville være i slep.

Sikkert nok, akkurat som leatherbacken løftet sitt mammuthodet ut av vannet, så vi fire fine cobia. Fra tårnet kjempet vi for å få riktig vinkel for å kaste jigs foran fisken. Perry og jeg begge hektet opp; cobia straks hadde våre linjer krysset og vi scrambled for å holde linjene klare, til slutt å få et par 40-pounders til båten. Vi løslot begge.

været ble bedre, og vi fortsatte å se cobia, fange og slippe ut ni.

så kom vi over en skole av menhaden som strakte seg så langt øyet kunne se, med agndusj her og der. Vi la merke til områder innenfor dekar av agn der overflaten var glatt. Vi oppdaget raskt at i disse rolige områdene hadde agnfisken ryddet ut for å gjøre plass til cobia på jakt etter et måltid.

Sight-Fishing Cobia utenfor North Carolina
Us Representant Fra Virginia Og ardent angler, Rob Wittman har logget utallige cobia turer utenfor Virginia og North Carolina gjennom årene. Rob Wittman

jeg lurte på om cobia i slike tilfeller, med ubegrenset agn rundt, ville spise en bucktail jig. «Vel, vi fikser for å finne ut!»Kelly sa med en latter.

jeg kastet en rosa og hvit bucktail foran en stor cobia som satt midt i titusenvis av pogies. Fisken nølte ikke engang, spiste jiggen med en gang. Noen 20 minutter senere landet jeg den sunne 60-punderen.

ved dagens slutt hadde vi sett mer enn 50 cobia, fange og slippe 12 fisk mer enn 40 pounds.

under toppen Av North Carolina cobia sesong, dager som dette er ikke uvanlig. Spenningen og visuelle virkningen av sight-fiske etter cobia er så god som fiske blir. Opp og ned nærshore kystnære farvann av staten, Fra Crystal Coast Til Outer Banks, sight-fiske etter cobia enerådende i slutten av våren og forsommeren.

Om Forfatteren Rob Wittman vokste opp med å jobbe på charterbåter I North Carolina og Virginia. Han representerer Nå Den Første Kongressdistriktet I Virginia i Den Amerikanske Kongressen. Han er leder Av Congressional Sportsmen ‘ S Caucus, som arbeider med saker og lovgivning som er viktige for fritidsfiskere.

Z-Man HeroZs lokker Courtesy Z-Man

Populære Cobia Lokker

i de senere år har helt nye linjer av lokker designet for å målrette cobia dukket opp, primært jigs, inkludert bly-hoder kledd med ulike typer bucktail og fjær i lyse fargekombinasjoner, suspendere jigger og jig hoder rigget med ål eller svømming organer.

Bob Feldhaus hånd-gjør sin linje Av Kjøtt Hog jigs, som han co-eier Med Aaron Kelly, og de liker en hengiven følgende i midt-Atlanteren området. Bøyde lokker laget I Kitty Hawk, North Carolina, har også en veldig dedikert følgende. Magic Tail bucktails, Fra New Jersey, er godt laget og pålitelig cobia hvalbåter. Wahoo! lokker suspendere bucktail jigs med en rangle kammer vask veldig sakte, bor foran cobia lenger enn en bly-hode pilk. Hogy lokker ‘ 9-tommers HUDV Jigging Ål har en flott handling og er en bevist cobia catcher. På samme måte Gjør RonZ Performance Soft Baits i 6-og 8-tommers original-serien en god jobb med å lure cobia ved å etterligne ål. Elaztech Z-Man 10-tommers HeroZs er nesten uforgjengelig og så lett at de faller sakte, noe som gjør dem gode for cobia. Berkley ‘ S Gulp! kommer i en 6-tommers grub som fungerer vakkert på en bucktail jig, og dens duft teknologi hjelper overtale pirkete cobia.

det skader aldri å ha noen levende ål eller bunker hvis du kan få dem. Mange dager har jeg funnet suksess på min andre, tredje og fjerde presentasjoner av ulike tilbud, da jeg fant ut hva som vil slå dem på den tiden. Alltid har en rekke lokker og agn for cobia fordi deres mate stemninger kan være annerledes, og alternativer bare øke dine sjanser for suksess.

Sight-Fishing Cobia utenfor North Carolina
NOAA fiskeriforvaltere har delt Den Atlantiske cobia befolkningen i to aksjer: Gulf group, som inkluderer østkysten Av Florida, Og Atlantic group, som inkluderer alle cobia nord For Florida-Georgia grensen. Courtesy Noaa Southeast Regional Office

Cobia Conundrum

Administrere arter som rutinemessig krysser geopolitiske grenser er en av de største utfordringene i fiskeriforvaltning. I Sørøst, cobia finnes i bukter, elvemunninger og nær offshore havvann under sine årlige vandringer, noe som gjør dem underlagt både statlige og føderale forskrifter.

Føderale fiskeriforvaltere baserer ledelsen i Den Eksklusive Økonomiske Sonen (føderale farvann) på genetiske studier som beskriver to forskjellige populasjoner av cobia. Fisk fanget nord For Georgia-Florida linje langs Atlanterhavskysten anses Atlantic Trekkende Gruppe Cobia, mens de fanget utenfor østkysten Av Florida og Hele Gulf er en del Av Mexicogolfen Trekkende Gruppe Cobia.

I 2017 stengte South Atlantic Fishery Management Council føderale farvann i Atlanterhavet nord For Georgia-Florida-linjen til høsten av cobia. Denne hidtil usete forsiktighetshandlingen ble tatt etter at 620.000 pund rekreasjons Årlig Fangstgrense FOR AMG Cobia ble overskredet med en bred margin i løpet av de to foregående årene.

Erkjennelsen av at mye av innhøstingen AV Amg Cobia skjer i statlige farvann, safmc oppfordret statene til å iverksette tiltak for å redusere cobia innhøsting. Atlantic States Marine Fisheries Commission gikk inn for å koordinere statlig innsats gjennom utvikling og implementering AV Interstate Fishery Management Plan FOR Amg Cobia.

Stater Fra Georgia Til New Jersey har nå tiltak for å regulere rekreasjonshøst for ikke å overstige 620 000 pund årlig, og unngår behovet for å lukke føderale farvann i løpet av 2018. I mellomtiden vurderer SAFMC om å overføre amg Cobia-ledelsen til ASMFC.

Les Neste: Cobia Bowl Aides I Virginia Cobia Fishery Research

HVIS DETTE skjer, VIL amg Cobia management være eneansvaret for statene gjennom asmfc, i henhold Til Atlantic Coastal Fisheries Cooperative Management Act. IKKE lenger VILLE AMG Cobia bli forvaltet Gjennom Magnuson-Stevens Fishery Conservation And Management Act.

et lageridentifikasjonsverksted er planlagt til 2018, hvor det genetiske grunnlaget for cobia-ledelsen vil bli revurdert med nye data. En lagervurdering for Amg Cobia vil starte i 2018, med endelige resultater tilgjengelig for ledere i 2019.

resultatene av begge vil ha vidtgående innvirkning på cobia-fiske, så det er viktig at sportsfiskere og guider forblir engasjert ved å delta i fangstundersøkelser, gi vevsprøver for genetisk analyse, tjene på rådgivende paneler og delta på offentlige møter.