januar 28, 2022

Praktisk Båteier

For 50 år siden hadde jeg muligheten Til å jobbe I butikken Til Tom Colvin da han var På Chesapeake Bay.

Tom var en av de første båtbyggerne og designerne som foreslo fordelene ved å bygge cruising seilbåter i 30ft til 50ft-serien av stål og aluminium.

hans bok om å bygge med disse materialene regnes som bibelen av byggehåndbøker.

hans design var også kjent for å være basert på de sunne og praktiske ideene til arbeidsbåter fra fortiden.

I løpet av de neste 30 årene jobbet jeg av og på i mange butikker som bygde og reparerte i tre, glassfiber, stål og aluminium, hovedsakelig på Vestkysten Av British Columbia.

også i løpet av disse årene eide jeg to seilbåter. Den første var 27ft Eventide design Av Maurice Griffiths, min andre favoritt designer.

den neste var en fabrikkfiberproduksjonsbåt kalt Pacific 30. I tillegg seilte jeg på båter av venner når jeg kunne. Dette var alt kyst seiling, aldri offshore.

for omtrent 20 år siden bestemte jeg meg for at det kanskje var på tide å begynne å tenke på å bygge en båt selv. Men hvilket design?

Det er så mange å velge mellom. Jeg elsket Tom Colvins Kinesiske Junk designs. Jeg kjøpte faktisk et sett med planer for sin 42ft Junk, men så klokt besluttet en 42ft tung forskyvning båt var langt større enn jeg trengte eller hadde råd til.

den vanligste feilen med folk som kjøper eller bygger en båt, bestemmer seg for en for stor.

jeg ble også tiltrukket av den tradisjonelle ‘Tahiti Ketch’ , samt Noen Av Maurice Griffiths ‘ design i 30ft-serien.

etter mye overveielse, og med all min båtbygging og seilerfaring, bestemte jeg meg, hvorfor ikke designe min egen båt?

så arbeidet begynte, selv om min kone sier at jeg alltid prøver å gjenoppfinne hjulet. Som svar fortsetter jeg å fortelle henne at hjulet ikke nødvendigvis er perfekt.

Lynx

Opprinnelig planlagt for en katt rigg, Lynx avviklet som en slupp

Min første design var en 32ft katt skonnert, dobbel chine stål med lensekjøl. En halv modell ble skåret, linjene tatt av den, og da disse linjene lofted full størrelse.

vel, etter at jeg hadde produsert så lang stålkjøl, skjønte jeg at jeg ikke hadde tid eller penger til å fullføre en så stor båt. Toms 42ft Junk fortrengt 35.000 lb. Denne båten fortrengte ca 18.000 lb-fortsatt for stor.

så … tilbake til tegnebrettet. På tide å ta vanskelige avgjørelser.

hvor liten kan en stålbåt være for å bære et par i sikkerhet og rimelig komfort… og krysse et hav?

designet jeg kom opp med var dobbelt chine stål med lensekjøl, sloop rigget, med jolle båret på davits av sternen, 26ft på dekk med en forskyvning på 8,600 lb.

Lynx stats

En perfekt størrelse?

en båt på ca 26ft har mange fordeler. Du kan komme forbi uten en ankervinsj, eller noen seil-tending vinsjer.

og for hjelpekraft fungerer et utenbordsmotor veldig bra, takk.

av mine to tidligere båter hadde en påhengsmotor og en påhengsmotor.

utenbordsmotoren var et langt bedre arrangement på alle måter – ingen gjennomgående skrogbeslag, som alltid er en kilde til lekkasjer, ingen støy og lukt i interiøret, og alt det store lagringsområdet åpnet seg i en liten båt uten innvendig.

og dagens 9,9 hk 4-takts utenbordsmotorer er rivaliserende små dieselmotorer i drivstofføkonomi, og de er mye roligere.

Pluss, for service eller reparasjoner blir motoren tatt til mekanikeren, og ikke omvendt. Gjett hva som er billigst?

også, når man sammenligner ulike design, de to mest talende trekk ved en båts størrelse er vannlinje lengde og forskyvning.

Et av de vanligste triksene til den moderne designeren er å forlenge bue og akter uten annen grunn enn å få en båt til å virke større – for å si en 30-bunntekst til en 36ft båt, slik at designere og byggere kan lade mer.

etter min mening gir denne vilkårlig forlengelse av et design ingenting til sjødyktighet, men det gjør en stor forskjell i docking avgifter.

men selvfølgelig kan de fleste designere ikke være opptatt av noe så verdslig som kostnaden for å holde en av sine båter på en brygge.

Så er det det tornede problemet med jollen. Noen seilere liker å holde det veltet på dekk, men da det stadig blokkerer din visjon og er i veien når tending seil.

den beste ruten, tror jeg, er å holde den på permanente davits, storbåt stil. For det meste ute av veien, men fortsatt lett tilgjengelig.

den eneste ulempen er at noen marinaer skal belaste deg den ekstra 4ft båtlengden. I dette tilfellet må du bare bite kulen og leve med den.

og så langt som jolle materialer går, min første håndlagde en av glassfiber over kryssfiner råtnet ut før jeg hadde en sjanse til å bruke den.

Min neste jolle vil bli laget av solid glassfiber eller vil være en oppblåsbar.

den siste funksjonen vi skal snakke om er livliner.

På en tre-eller glassfiberbåt er det omtrent umulig å gjøre dem sterke nok til å motstå kraften til en 200lb mann (eller kvinne) som blir kastet voldsomt mot dem.

på en båt laget av aluminium eller stål er dette mulig, men da er de vanligvis laget i akkurat riktig høyde for å vende deg overbord når de kastes mot den. For å si noe om den konstante stresset å komme over dem mens dokket.

Nei, for meg, jeg mye foretrekker en super solid toe rail, og hytte topp rekkverk. Hvis føttene holder seg på dekk, og hånden din er tett på en dekkskinne, er det umulig å bli kastet av skipet.

Når det er sagt, er en overbord linje festet til hvert mannskap alltid en god ide når du forlater cockpiten.

Lynx linjer

Mike Camp design for hans 26ft stål konstruksjon yacht Lynx

Lynx lines side

så hvordan kom vi fram til den faktiske skrogformen?

vel, den nevnte 32ft cat-rigged Raven Lady-designen ble oppnådd ved å kutte en halvmodell og ta dimensjonene til modellen.

jeg følte meg for lat til å gå gjennom den øvelsen igjen, så jeg bestemte meg for å jukse.

26ft Lynx har samme kjøl form, akterprofil, akterspeil linjer, og midship ramme design. Så laget jeg den forkortede kjølen, satte akterstykkene og akterstykkene og sveiset midtskipsrammen på plass.

så bøyde jeg bare skjærstangen, øvre chine bar og nedre chine bar på plass, og skrogformen ble etablert. Jeg kaller denne prosessen ‘ lofting-in-place – – selv om det kan være et riktig navn for det.

2009-2010 Bilder

Skrog form er etablert når kjøl, rammer og chines er på plass

Våren Sommeren 2011

Plating av skroget er i gang

det var ingen reelle problemer i plating dette rammeverket.

så så er det hytta og cockpit design og byggematerialer.

hvor to forskjellige materialer er sammenføyd er alltid en kilde til fremtidige problemer. Jeg seriøst vurdert en all-stål topside, men konkluderte med at ville skape for mye vekt værs.

så beslutningen ble gjort for å bruke laminert kryssfiner dekket med glassfiber klut og harpiks. Samlet fungerte det bra.

Lynx topsides

Topsides er konstruert av lag dekket med glassfiberduk og harpiks

Velge en rigg

den opprinnelige riggen For Lynx skulle være en cat rigg. Det er, en mast gikk rett nær baugen, en stor seil vanligvis gaff rigget, uten stående rigging.

disse båtene ble bygget av fattige fiskere som designet ut alle unødvendige dyre beslag og gadgets-akkurat motsatt av den moderne trenden.

uansett, jeg fabrikkert masten trinn, og bommen. Da jeg så på den store bommen og forestilte meg at den feide over cockpiten i tungt vær, kyllingen jeg ut.

Vårsommer 2011

Mike i full sveisesett på jobb plating baugen Av Gaupe

så jeg gikk med en tradisjonell sloop rigg med en stor storseil og en ikke-overlappende jib for enkel takling. Jeg gjorde en jib boom og boom spor, men det var mer trøbbel enn det var verdt, så jeg gikk tilbake til en løs fot jib.

hvis båten noen gang kommer offshore, ville jeg få en stor, overlappende jib.

og et raskt ord på innebygde tanker: ikke ha noen! I mine år med båtreparasjoner var det ikke et spørsmål om de ville være et problem, men når.

til slutt vil både vann-og drivstofftanker bli forurenset og må rengjøres. Og designere og utbyggere aldri sette store nok rene ut åpninger.

og så lekker alltid linjene og beslagene til slutt. I lensen under Gaupens gulv har jeg nok plass til minst 100 to-liters flasker med vann, sannsynligvis mer.

gassflasken til utenbordsmotoren er på samme akterplattform som motoren, og ekstra gassflasker bæres i cockpit-seteskapene, som er forseglet fra resten av oppholdsrommet, slik at det aldri er en lukt av gass i hytta.

Når det Gjelder hytteinteriøret, ble de fire køyene i min opprinnelige tegning redusert til to, noe som gir mer lagringskapasitet. Det er en propan gass komfyr, og en permanent vedovn.

ikke le før du har prøvd det. Propan oppvarming ovner er stor for å skape fuktighet, noe vi prøver å unngå på en båt hvis det er mulig.

det er et toalett med en septiktank.

Lynx under dekk

Funksjonell nedenfor. Merk vedovn og kompresjonspost i rustfritt stål

og et siste ord om båtestetikk: alle liker en båt med behagelige linjer, men jo kortere total lengde, jo vanskeligere er dette å gjøre.

det tok mye ekstra arbeid å forsøke å få fine, flytende linjer i dekk og skrog, men jeg tror det var verdt det. Det må være min kunstneriske bakgrunn.

Men da kan du være dommer over det selv. Når det gjelder baugens uvanlige form, er det beste svaret jeg kan gi, at det bare viste seg på den måten.

jeg vet at det vanligvis er langt og smalt, men da strålen fortsatt utvides raskt til 10 fot, ser det ikke ut til å ha skadet interiøret.

det deler havene fantastisk godt og resulterer i ganske mye null våkne som legger til den generelle effektiviteten av designet.

og Navnet Lynx? I løpet av mine år som profesjonell fangstmann i nord-Canada var det mitt favorittdyr.

Faktisk er Det fortsatt.

Hvem Er Tom Colvin?

Tom Colvin var en fargerik non-conformist, profesjonell sjømann, båtbygger, designer, forfatter, maritim historiker og polyglot, skriver Graham Cox Fra Junk Rig Association. Han snakket fem språk, Inkludert Mandarin.

han fikk Sin Herre under Seil i alderen 20, Og Master under Damp på 23.

på 1930-tallet seilte han ombord på lokale handelsjunker I Sør-Kina. Han bemerket at de bar oppholdt master og små jibs, og hadde gjort det siden portugisiske handelsmenn seilte disse farvannene i det 15. århundre.

denne erfaringen gjenspeiles i båtene han senere designet.

han bygde hver av sine design for seg selv, og reiste mye før han solgte planer til andre.

han seilte ofte uten motor, og oppdro tre barn ombord med sin kone Jean. Hans første havgående båt var 42ft Gazelle, lansert i 1967.

det er trolig hans mest berømte design, med mer enn 700 bygget. Mer enn 10 er kjent for å ha seilt rundt, og andre har gjort betydelige reiser.

En Gaselle, Migrant, gjorde daglige løp over 200 miles, kjører før Sør-Stillehavet tradewinds. De er sakte til windward, Men Tom anså ikke Dette som en ulempe for havreise.

han døde I Fort Meyers, Florida, i September 2014, 89 år gammel.

42ft Gazelle stål skonnert

Tom Colvin mest populære design, 42ft Gazelle stål skonnert

saken for lang-keelers

La oss først vurdere at damnable fin kjøl.

Påvirket av racing båt krav til å snu raskt, det er strukturelt svak, har ingen retningsstabilitet og lenker deg med en unødvendig dyp dyptgående.

hvis det ikke var ille nok, er det vanligvis kombinert med et skeg-hengt ror.

Så hvis du treffer noe stort som ikke slår av finkjølen din, vil det definitivt ta ut ditt skeg-hengte ror.

en alvorlig degenerasjon i design av alle kontoer fra den lange, grunne kjelen fra fortiden med sitt beskyttede ror.

Neste, for å gå sammen med denne dype finkjølen, krever vi nå en svært stresset høy mast med et svakt hovedseil og et forvirrende utvalg av hodeseil.

så storseilet har blitt høyere i luff, kortere i foten, og i hovedsak blitt sekundært til forseilet.

Alle disse syndene begått i navnet på en fraksjonalt bedre windward ytelse.

jeg vet ikke om deg, men jeg finner det ubehagelig å slå til windward, og ville aldri eie en båt hvis hoveddesign hensynet gikk effektivt inn i vinden.

om forfatteren

Mike Camp

Mike Camp uteksaminert Fra University Of Guelph I Ontario, Canada med en grad I Kunst.

etter å ha undervist i noen år bestemte han seg for å jobbe som maler og skulptør på heltid.

dette arbeidet utviklet seg til to separate, men relaterte felt. Den første var som en villmark landskapsmaler.

for å gi autentisitet til dette arbeidet tilbrakte han over 25 år som bor og reiser i Noen Av de fjerneste delene Av Canada.

det andre aspektet av hans arbeid var å bygge monumentale sveisede skulpturer, hovedsakelig av rustfritt stål.

disse verkene har blitt godt kjent Over Hele Canada og kan sees på hans hjemmeside mikecampdesigns.ca

som publisert i februar 2018 utgaven Av Practical Boat Owner magazine.