desember 3, 2021

Kan Leo Tolstoy 'S Verdenssyn Redde Verden?

som troende I Kristus er det viktig for Oss å bli informert om ulike verdenssyn. Du vet aldri, en samtale med din nærmeste nabo kan avsløre at deres ideer om verden er vesentlig forskjellig fra din. Vi må være forberedt på å gjøre regnskap for det håpet Vi har, med mildhet og respekt, Slik Peter oppfordrer oss i 1 Peter 3: 15. For å kommunisere mer effektivt må vi gjøre vårt beste for å forstå vår nabos verdenssyn, så vel som deres historie. La oss late som vår nabo er den berømte 19. århundre forfatteren Og filosofen Leo Tolstoy. I noen år har han kjempet med sin tro; nå hevder han at han oppdaget sannheten som vil redde verden, og han vil at vi skal lese sin roman » Oppstandelse.»Han nevner Kristus mye, så vi antar at han er Kristen.

Da Jeg Vokste opp I Russland, leste Jeg Noen Av Tolstojs skrifter på skolen: «Barndom, Barndom og Ungdom», » Krig og Fred.»Nylig kom Jeg over Oppstandelsen (1889-1899), Tolstojs siste roman, skrevet etter hans religiøse krise tidlig på 1880-tallet. Tolstoys romaner er fascinerende, ikke bare fordi vi får et vindu inn i hvordan livet var I Det 19. århundre Russland, men også fordi mange av hans tegn er basert på ekte mennesker og hendelser. Den russiske utgaven Av Tolstoj ‘S» Complete Collection Of Works » i 90 bind inneholder alle hans skrifter, inkludert hans brev og tidsskrifter, med kommentarer om historien bak verkene. Den opprinnelige handlingen Om Oppstandelse er basert på en ekte historie, fortalte En advokatvenn Tolstoy. Det minnet Tolstoy om sin ungdoms synder. Romanen er selvbiografisk i karakter: kampene til hovedpersonen prince Nekhludov reflekterer Delvis Tolstoys egne kamper. Kommentarene til romanen avslører At Det Tok Tolstoy 10 år å fullføre Det, og han vurderte å gi opp på et tidspunkt. Målet med romanens gradvise publisering i Ulike magasiner, samtidig I Russland og i utlandet, var å skaffe midler til å hjelpe en forfulgt religiøs gruppe, nemlig Dukhobori, å emigrere Fra Russland til Canada. Så i utgangspunktet var denne romanen en fundraiser. Leserne måtte vente på neste utgave av bladet for å finne ut hva som skjedde neste: mye som vi må vente på neste episode AV ET TV-show.

uten å gi bort hele plottet av romanen, la meg kort nevne noen viktige punkter. Oppstandelsen starter med en rettsprosess mot Katusha, en prostituert feilaktig anklaget for å forgifte en kjøpmann. Blant juryen er Nekhludov, en middelaldrende mann, som 10 år tidligere forførte Katusha, fikk henne gravid, og fjernet henne fra sin ansatt, noe som tvang henne til å velge denne spesielt foruroligende okkupasjonen.

Det første Som kommer til forkant I Oppstandelsen er At Tolstoy er veldig kjent med begrepet verdenssyn. Tolstoy lar leseren følge karakterenes tankeprosesser slik at de kan se karakterenes motiver, forutsetninger og til slutt hele omfanget av deres verdenssyn. Å forstå et verdenssyn som et komplekst filosofisk system forklart i abstrakte termer kan noen ganger være vanskelig å følge. På en måte gjør det denne romanen spesielt verdifull: vi ser veldig konkrete illustrasjoner av hvordan noens forutsetninger påvirker deres måte å tenke på.

Tolstoy fremhever at hver person, enten de kan artikulere det eller ikke, har et verdenssyn: «Hver person trenger å se sine handlinger som viktige og gode. Det er derfor, uansett hvilket sted personen befinner seg i, må han skape et slikt syn på menneskelivet generelt, slik at deres aktivitet virker bra og viktig for dem.»Tolstoy oppsummerer Katushas verdenssyn i noen få setninger: «Dette verdenssynet består i forestillingen om at det ultimate gode for alle menn , uten unntak, er i seksuelle forhold med attraktive kvinner, og det er derfor alle menn, selv om de late som om de er opptatt med annet arbeid, i hovedsak bare vil ha denne ene tingen. Hun-å være attraktiv kvinne – kan enten oppfylle eller nekte å oppfylle dette ønsket, og det er derfor hun er en viktig og nødvendig person.»

Tolstoj presenterer ulike verdensbilder gjennom forskjellige karakterer, men det primære overordnede verdensbildet i sentrum av romanen er Nekhludovs. Etter å ha innsett konsekvensene av sine tidligere handlinger, Bestemmer Nekhludov Å hjelpe Katusha, selv om Det krever at han gir opp sin nåværende livsstil og gifter seg med henne. Nekhludov forventer at hun blir rørt av sitt offer. I stedet reagerer hun med sinne.

Som troende På Kristus, kan Vi anta Tolstoj setter opp tomten for å snakke om forløsning. Selv om analogien ikke er ideell, er det fortsatt begrepet om en fallen person som trenger å bli frelst av en forløser. Men Her Går Tolstoy en annen retning. Det Er Nehkludov og Ikke Katusha som trenger å spare. Katusha oppsummerer det godt: «du brukte meg til glede i dette livet, du vil også bruke meg til å redde deg selv for det neste livet!»Nekhludovs kamp er mellom hans» åndelige mann «som stadig kjemper mot sin «dyremann».

Sammen med menneskets moralske kamp mot synd, fremhever Tolstoj problemene i sin tid: fengslenes tilstand, fengslenes overgrep og elendighet, feilene i rettssystemet, bøndenes problemer og de religiøse forfølgelsene. Jeg må bekjenne at mens jeg fortsatte å lese, forventet Jeg At Evangeliet skulle bli presentert som løsningen på det ondes problem.

Evangeliets budskap vises gjennom to tegn, nemlig den tyske predikanten Kiezevetter og Den Britiske misjonæren som besøker Sibirske fengsler. Prototypen for begge disse er en tyskfødt misjonær F. W. Baedeker Som Tolstoy møtte personlig i 1889, året han begynte å jobbe Med Oppstandelse. Baedeker ble koblet Til Lord Radstock, som spilte en nøkkelrolle i den tidlige evangeliske bevegelsen i Slutten Av Det 19. århundre Russland.

Kiezevetter er avbildet som en lidenskapelig predikant for den sosiale eliten på et hjem sammenkomst. Med tårer i øynene snakker han om menneskets desperate tilstand og presenterer løsningen: «Her er det, enkelt og gledelig . Frelsen er utøst blod Av Guds enbårne sønn, som gav seg selv til lidelse for oss. Hans lidelse, hans blod frelser oss.»Jeg var glad for å endelig se Evangeliet i et nøtteskall. Tolstoy bruker Imidlertid Kiezevetter som et objekt av hån, sammenligner ham med en skuespiller som underholder publikum og gir dem en billig løsning, noe som gjør at De kan føle seg godt om seg selv og deres rike, dovne, umoralske liv. Baedekers biograf skriver: «Men Det er Når Vi kommer Til Tolstojs Versjon Av Baedekers evangelium at vi finner forfatteren mest til sjøs. La Oss gi Tolstoy fordelen av tvil. Han misrepresenterte fordi han ikke forstod.»

etter Å ha fullført Oppstandelsen, hadde Jeg bare en vag ide Om Tolstoys forståelse Av Gud og hans antropologi. Tolstoy skrev at han aldri forsøkte å dele veier med den russisk-Ortodokse Kirken, men jo mer han studerte, desto mer var han uenig med sin lære. Tolstoy ble ekskommunicert Fra Kirken i 1901, etter utgivelsen Av Oppstandelse. Man kan tenke: en ren ekskommunikasjon betyr ikke nødvendigvis At Tolstoy var feil, Ble Ikke Luther også ekskommunisert?

en utstilling Av Tolstoj religiøse syn kan bli funnet i hans arbeid beleilig tittelen «Hva Jeg Tror,» som ble publisert og raskt sensurert i 1884. I 1885 ble boken oversatt og utgitt i utlandet på fransk, tysk og engelsk. I Russland ble det bare tilgjengelig etter reformene fra 1905. Ved å lese historien til denne publikasjonen blir det klart hvorfor Tolstoy måtte være mer subtil I Oppstandelsen. Dens utgivere jobbet med Tolstoy for å redigere det slik at det ville passere censuren.

I Det Jeg Tror Tolstoj skriver at Ortodokse, Katolske Og Protestantiske Kirker alle feiltolker essensen Av Jesu lære. Noen elementer av hans Beskrivelse Av Kristendommen vi kan være enige med, andre er en klar karikatur Av Den Kristne tro.

en betydelig forutsetning som påvirker Hele Tolstoj ‘ s verdensbilde er fornektelse av mirakler. For Eksempel var jesu mating av 5000 bare en omfordeling av rikdom. Hans fornektelse av mirakler inkluderer Det dypeste mirakel I Det Nye Testamente, nemlig oppstandelsen. Ifølge Tolstoy snakket Jesus aldri om sin egen oppstandelse, og han lovet heller ikke de døde oppstandelse. Dette får en til å lure på: hvor mange skriftsteder i Det Nye Testamente trenger du å kaste ut for å nekte oppstandelsen? Den eneste måten Som er mulig er Når Skriftens natur, integritet og autoritet blir stilt spørsmålstegn ved.

«Tolstoy ga romanen tittelen» Oppstandelse » mens han nektet oppstandelsen.»

Tolstoj la ut på et forsøk på å finne den sanne betydningen Av jesu lære. Det er ikke overraskende hans metode er lik de lærde presentert Av R. Strimple i » Den Moderne Søken Etter Den Virkelige Jesus.»Tolstoj stiller Spørsmål ved skriftens pålitelighet, sliter med oversettelser av bibelske passasjer, konsulterer greske og hebraiske ordbøker og engasjerer seg i tekstkritikk. Han nevner en rekke forskere og kilder som Tü Skole, Griesbach, Tischendorf, Og Strauss. Akin til det 2. århundre kjetter Marcion, Tolstoy plukker og velger hvilke deler Av Bibelen tilhører Kristendommen.

For Tolstoj Er Sentrum For Kristendommen i Bergprekenen, hvorfra Han utleder sin filosofi om «ikke-motstand mot ondskap» basert På Matteus 5:39. Tolstoj kritiserer Kirken for å lære at mennesker ikke er i stand til å gjøre godt og de trenger forløsning—han ser dette som hjertet av dens feil. Tolstoy spør det retoriske spørsmålet: hvorfor ville Kristus i Bergprekenen befale det umulige? Han konkluderer: folk er iboende disponert for å gjøre godt, når de forstår verdien av å være god, vil de overvinne prøvelser for sin skyld.

Kristus, ifølge Tolstoy, forkynner omvendelse, ikke forløsning. Dette forklarer hvorfor han ikke utdyper forløsning i Oppstandelse. Tolstoys løsning på ondskapens problem er i verdenssynet som han presenterer. Det er lyset av rasjonell kunnskap, det rette verdenssyn vil redde verden; det er det som vil få menn til å gjøre det rette.

Etter refleksjon fortsatte dette spørsmålet i mitt sinn: Hvis Tolstoy nektet oppstandelsen, hvorfor til og med tittelen romanen «Oppstandelse»? Da husket jeg at En av nøkkelscenene skjer På Påskedag. De russiske ordene oppstandelse (воскресение) og søndag (воскресенье) er uttalt på samme måte, og de adskiller seg bare med ett brev. Tolstoy beskriver følgende scene etter Påsken: for et øyeblikk var de fattige og de rike, bonden og prinsen på samme nivå, da de hilste hverandre med et kyss, utvekslet «Kristus er oppstanden—- «Han er faktisk oppstanden». Denne scenen er full av renhet—lys og glede – en sterk kontrast til stemningen i resten av romanen.

Gjennom denne novellen oppfordrer Tolstoy leseren til å ha empati for den sårende verden. Som troende i Kristus, her blir vi minnet om behovet for å vise barmhjertighet, å tilgi, å være uselvisk. Vi blir også påminnet om hvor skadelig hykleri er For kristi vitnesbyrd. Men I Oppstandelsen Er Tolstoy minst opptatt Av Kristi herlighet. Tolstoj fornekter ikke sin guddommelighet eksplisitt, Men For Ham Er Kristus guddommelig bare i den forstand at han lærer en stor guddommelig sannhet.

vi kan konkludere, da, ved første øyekast ser det ut til at vår nabo Tolstoj ville referere til seg Selv Som En Kristen: han bruker Skriften som autoritet og hans roman er gjennomsyret Med Kristne motiver. Men ingen steder presenterer Han Kristus Som en person eller signaliserer han sitt frelsesoffer på korset som en løsning. Fra «Det Jeg Tror» er det klart at det han forkynner er en helt annen religion.

Tolstoj ga romanen tittelen «Oppstandelse» mens nekte oppstandelsen. Han så På Skriften gjennom et verdenssyn som ikke tillot ham å se hva som var tydelig før ham. Det er som om han kom svært nær sannheten og helt savnet det; det er som om han var ute Etter Den sanne essensen Av Kristendommen og endte opp med å kutte ut sitt hjerte.

Hvordan ville du reagere på naboen din? Måtte dette minne Oss om å be Om At Herren åpner hjerter og sinn når Vi deler Evangeliet.

Bibliografi

V. Tchertkov, «Historie Om Skriving og Publisering Av Oppstandelse», I Samlede Verk Av L. N. Tolstoy i 90 vols, Vol. 33. (Moskva «Litterære verk», 1935), kap. 1. Apple Books (Engelsk). http://tolstoy.ru/creativity/90-volume-collection-of-the-works/1001/

Ibid.

Ibid. ch. 4

Lev N. Tolstoy, «Oppstandelse», I Samlede Verker Av L. N. Tolstoy i 90 bind, Vol.32. (Moskva «Litterære verk», 1935), Del 1, kap. 44. Apple Books (Engelsk). http://tolstoy.ru/creativity/90-volume-collection-of-the-works/1000/ her og senere i denne artikkelen er alle oversettelser fra russisk den nåværende forfatterens.

Ibid. Del 1, kap. 44.

Ibid. Del 1, kap. 58.

Ibid. Del 1, kap. 16.

R. S. Latimer, Dr. Baedeker og hans apostoliske arbeid I Russland. (London, Morgan Og Scott, 1907), 198-207. https://archive.org/details/drbaedekerhisapo00lati

Lev N. Tolstoy, «Oppstandelse», Del 1, kap. 17.

R. S. Latimer, Dr. Baedeker og Hans Apostoliske Arbeid I Russland, 203.

Lev N. Tolstoy, «Hva Jeg Tror,» I Samlede Verker Av L. N. Tolstoy i 90 bind, vol.23 (Moskva «Litterære verk», 1957), kap. 11. Apple Books (Engelsk). http://tolstoy.ru/creativity/90-volume-collection-of-the-works/699/

N. N. Gusev ,» Hva Jeg Tror: Historien Om Skriving og Publisering, » I Samlede Verker Av L. N. Tolstoy i 90 bind, vol.23 (Moskva «Litterære verk», 1957), kap. 3. Apple Books (Engelsk). http://tolstoy.ru/creativity/90-volume-collection-of-the-works/699/

Lev N. Tolstoy,» Hva Jeg Tror, » kap.10.

Ibid., kar. 1.

Ibid., kar. 5.

Lev N. Tolstoy, «Oppstandelse», Del 1, kap. 14.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.