februar 14, 2022

Hvordan Være En Katolsk Misjonær

I Dag snakker Jeg Med Michael Hall, Direktør For Departementets Opplæring og Programutvikling Med Katolsk Kristen Oppsøkende. Michael, kan du med noen få ord fortelle oss hva CCO gjør for å oppfylle Misjonsbefalingen?

CCO er en bevegelse dedikert til evangelisering av universitetsstudenter. Vår primære målgruppen Er Katolske studenter som ennå ikke har bestemt seg for å lage sin Egen Den Katolske tro de ble oppdratt i. Vår medstifter, André Regnier, beskriver hvordan han som universitetsstudent ville gå På College og Karrierearrangementer i Protestantiske og Evangeliske kirker og oppdage hvor mange som var tidligere Katolikker som ville fortelle ham: «jeg måtte forlate Den Katolske Kirken for å finne Jesus.»Noe måtte gjøres for Å gi Katolske studenter muligheten til å møte fylden av hva Deres Katolske tro hadde å tilby.

vårt mål Er å bygge det vi kaller » Multipliserende Misjonærer — – unge menn og kvinner som har vokst til en modenhet i hellighet og i deres evangeliske evner at de ikke bare er engasjert i evangeliseringens misjon, men i stand til og villig til å trene andre.

selvfølgelig er Vi også her for alle fra enhver trosbakgrunn. Med Canada som et veldig flerkulturelt land, har vi regelmessig mulighet til å introdusere studenter som ikke har noen forbindelse til Katolisismen til de vakre sannhetene i vår tro.

du har nevnt at SOM EN CCO misjonær, » vi vil se flere konverteringer skje i en uke enn mange mennesker vil få se i livet.»Og likevel vil De Fleste Katolikker jeg vet virkelig se flere mennesker komme Til Den Katolske troen, og de prøver virkelig å bidra til å få det til å skje. Hva er forskjellen? Hva gjør du som ikke skjer i gjennomsnittlig sogn?

til dels er suksessen vi ser en funksjon av campusmiljøet. Praktisk sett har vi tilgang til våre studenter hver dag, og så har vi muligheten til å ha flere berøringspunkter hver uke, ofte til og med flere ganger om dagen. Det er sikkert vanskeligere å opprettholde i en sogn setting. Noen av hovedprinsippene i vårt arbeid kan imidlertid gjelde uavhengig av konteksten. Vi jobber alltid med en mentalitet av » en person om gangen.»

mens flertallet av vårt arbeid er i Små gruppestudier, vil vi alltid huske på at hvert individ fortjener individuell oppmerksomhet. De små gruppene fungerer best når lederen ikke er der for å lede en gruppe, men å gå veien for akkompagnement med hvert medlem av gruppen. Materialene vi bruker i de små gruppene, slik Som Vår Tro Studie serien, er gode, men de er best brukt som et verktøy som letter et forhold. Vi prøver å understreke med våre misjonærer og studentledere vi jobber med at deres jobb er ikke bare å undervise, men også å modellere troen. Vi innlemme studentene inn i våre liv; vi bruker tid utenfor offisielle departementskontekster slik at de kan se at vi har en ekte omsorg for dem som en venn. Jo mer de føler seg ivaretatt, jo mer vil de gi oss privilegiet av å ha innflytelse i deres liv.

jeg vil også gi mye kreditt til våre materialer. Selv om De er best brukt som et verktøy for forholdet, innholdet i Vår Tro Studier er klar og direkte.

CCO har fem Trosstudier: Discovery, som er fokusert på den klare proklamasjonen Av Kerygma med en direkte invitasjon Til et forhold Til Jesus; Kilde, som fokuserer på vårt liv I Den Hellige Ånd; Vekst, som fokuserer på grunnleggende grunnlag For Det Kristne liv som bønn, skrift, sakramenter, fellesskap og vitne; Lydighet, som ser på bestemte områder av personlig hellighet; Og Kommisjon, som handler om å danne misjonærdisipliner.

En annen viktig del av vår tjeneste er den klare Og enkle forkynnelsen Av Evangeliet. Katolisismen har så utrolig dybde i sin lære, men det kan virke utilgjengelig for mange. Vi legger stor vekt på proklamasjonen Av Kerygma på en måte som er tilgjengelig, men ikke utvannet.

Sakte ned et minutt. Hva mener du når du bruker ordet » Kerygma?»

Med «Kerygma» mener Jeg Evangeliets grunnleggende kjernebudskap, budskapet av første betydning som Paulus presenterer i 1 Kor 15. Det er en enkel måte å kommunisere de mest grunnleggende sannheter om troen, som da bidrar til å kontekstualisere Alle de fantastiske enorme læresetninger I Kirken.

vi deler at hver person er skapt for Å ha et forhold Til Gud, men at forholdet har blitt brutt gjennom våre synder. Gjennom sin død og Oppstandelse har Jesus forsonet vårt forhold Til Faderen, men forholdet vil ikke bli tvunget på oss; hver av oss må velge å omfavne forholdet Jesus tilbyr Oss.

når noen velger å omfavne dette forholdet, åpner Det Dem opp for Alt Kirken har å tilby og er et første skritt på disippelens livslange reise.

så fortell oss mer om hvordan du går om å dele denne meldingen med elevene dine.

jeg tror en av de tingene vi virkelig har gjort godt gjennom årene i denne klare og enkle proklamasjonen er at vi ikke viker unna fra å gjøre en dristig invitasjon til våre studenter til å ta en beslutning om å akseptere Kerygma og omfavne et forhold Til Jesus.

Jeg tror At Kirken generelt har omfavnet Hvordan man forkynner Kerygma, men vi stopper ofte fra å spørre dem vi evangeliserer direkte: «vil Du ha et forhold til Kristus?»

i vårt hefte «Det Ultimate Forhold» presenterer vi Det vi kaller Relasjonsdiagrammer, som hjelper folk selv å bestemme hvor de er i Sitt forhold Til Kristus. Etter at vi har presentert diagrammene, stiller vi to sentrale spørsmål: «Hvilket bilde best representerer ditt forhold til Gud akkurat nå?»og for det andre,» Hvilket bilde vil du ha representere ditt forhold Til Gud? Når de svarer på bildet som representerer Et «Kristus-sentrert forhold», inviterer vi dem til å si en bønn med oss for å starte (eller fornye) det forholdet.

det er ikke slutten på reisen, men det gir et klart neste skritt for å gå videre. Det tar litt dristighet å stille disse spørsmålene, men det bidrar til å bringe klarhet for elevene vi jobber med, slik at de kan identifisere for seg selv at de ønsker å gå videre i sin tro, og vet at de har tatt ett konkret skritt for å gjøre det.

din egen konvertering skjedde på EN CCO retrett. Du skriver, «min tro flyttet fra en ide til et forhold Til Gud som hadde åpenbart seg for Meg på en intim og personlig måte.»Kan du forklare litt om hvordan denne konverteringen skjedde?

Før DET CCO retrett, vil jeg si at jeg forsto Og trodde At Gud elsket meg. Du kan si at jeg hadde gitt et intellektuelt samtykke til sannheten, men jeg hadde egentlig ikke hatt en opplevelse Av Gud. Jeg ville trodd At Gud elsket Meg som en av de milliarder han elsket, men jeg ville ikke vært sikker på at han brydde seg om detaljene i livet mitt.

Den kvelden møtte jeg Imidlertid Eukaristisk Tilbedelse for første gang i mitt liv. Først, jeg var veldig nølende om hele greia, men som natt kommet, jeg bestemte meg for å åpne opp litt og be. Jeg åpnet bare en liten sprekk i døren til mitt hjerte, og Det var Alt Gud trengte. Jeg ble overveldet av en følelse Av guds nærvær. For første gang møtte jeg Denne Guden som jeg trodde ansikt til ansikt, og jeg innså at han ikke bare elsket meg som en del av menneskehetens hav, men at han kjente navnet mitt og elsket meg personlig.

jeg ble overveldet av denne nye forståelsen og opplevelsen av hva Det betydde At Gud elsket meg personlig, og jeg har aldri sett meg tilbake siden. Det var ikke lenge etter at jeg hadde mine første tanker om å bli kalt til evangelisering. Jeg innså at Hvis Gud elsket meg på en så dyp måte som jeg nettopp hadde opplevd, må han elske alle på den måten, og det betyr at Noen må fortelle dem… og kanskje at noen ville være meg.

Mange lesere ved National Catholic Register jobber enten allerede med evangelisering og disippelskap, eller de ønsker å komme i gang. Hva vil du anbefale som din topp fem ressurser for den gjennomsnittlige Katolikk som har en dyp, aktivt forhold Til Jesus Kristus, og som nå ønsker å lære mer om hvordan du kan dele Evangeliet mer effektivt?

Mitt første forslag er Skriftene. Det finnes ikke noe kraftigere verktøy for oss å dele vår tro med Enn Bibelen. Jo mer Vi kjenner Skriftene, jo mer kan vi dele Med Andre Ut Av Skriftene. Hvis jeg deler mine egne tanker med noen, vil disse ordene mest sannsynlig forsvinne, men hvis Jeg deler Skriftene med dem, er det ingenting bedre!

CCOS medstifter André Regnier har skrevet to bøker som kan være svært nyttige. Vi ber alle våre førsteårsmisjonærer om å lese dem i sin formasjon.

5 Læresetninger For Å Fornye Verden skisserer fem hovedprinsipper I CCO ‘ s evangeliske metoder og diskuterer hvordan de kan brukes i enhver tjeneste sammenheng.

InCatholic Missionary Identity, andré diskuterer hovedprinsippene i hjertet av vårt dåpskall til evangelisering.

vi har også våre misjonærer lese Sherry Weddells Forming Tilsiktet Disipler, som jeg er sikker på er kjent for mange av leserne.

CCO ‘ S Commission Faith Study pakker ut hva Det vil si å være en misjonær disippel Av Jesus og hjelper deltakerne til å leve et misjonærliv i Kristus.

Til Slutt var En bok som var instrumental for Meg Lee Strobel ‘ S The Case For Christ. Det var i å lese den boken at jeg begynte å utvikle en kjærlighet til noen grunnleggende apologetikk, slik at jeg følte meg rustet til å svare på spørsmål om troen.

bonus ressurs: Vi er i produksjonsprosessen av et kort hefte som jeg skrev (sammen med noen kolleger PÅ CCO) om hvordan å engasjere Seg I Hva Pave Francis har kalt » kunsten å akkompagnement. Det vil skissere hva vi kaller «Forsettlig Akkompagnement» – i hovedsak hvordan man går med andre på sin trosreise, men hvordan man gjør dette med en plan og en hensikt. Det bygger på CCOS 30 års erfaring i departementet. Den skal være klar Innen Mai 2018. Vi vil sannsynligvis ha den tilgjengelig som EN PDF e-bok.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.