februar 3, 2022

hvordan du kan hjelpe tenåringsjenter vokse i godliness

tenårene kan være turbulente. Det konstante presset og trekk av dette hyperkoblede samfunnet kan forstørre angsten noen tenåringer går gjennom, spesielt jenter. Hva disse jentene trenger mest er ikke flere liker På Instagram eller flere venner i sine sosiale sirkler; de trenger Å kjenne Jesus og vokse til å bli mer som ham. Det er derfor Lindsey Carlson har skrevet en ny bok for ungjenter om disippelskap. I Denne artikkelen, Carlson svarer på noen spørsmål Om Å Vokse I Gudsfrykt: En Ungdoms Jente Guide Til Modning I Kristus og hva tenåring jenter trenger fra sine foreldre og mentorer.

Hva fikk deg til å skrive denne boken?

som tenåring lengtet jeg etter å forstå hvordan det så ut å elske Gud og vokse i gudsfrykt. Mens jeg gikk i kirken hver uke og var kjent med bibelhistorier, kjente jeg Ikke Kristus eller forstod evangeliet. Selv inne i kirken trengte jeg disippelskap for å hjelpe meg å svare på spørsmål og vokse i min tro. I mitt eget liv, teologisk rike bøker har vært instrumental i min disippel. Det er en glede å ha muligheten Til å helle Håp Og oppmuntring Av Skriften tilbake til andre gjennom de samme metodene som har så betydelig formet min egen tro.

Fordi Jeg kom til tro som tenåring, er jeg rask til å gjenkjenne hvor avgjørende disse årene kan være i livet til en tenåring. Da Min egen datter Madeline nærmet seg sin 13-årsdag, følte jeg en voksende følelse av haster for å disippelere henne på helliggjørelsesprosessen. Jeg følte hun trengte en enkel primer på hvordan evangeliet gir henne håp og Hva Kristen vekst kan konkret se ut i tenårene. Siden datteren min er en ivrig leser og jeg er forfatter, tenkte jeg å skrive henne en bok som kunne tjene som en plattform for samtaler om identitet i Kristus, Guds suverenitet og Naturen Til Kristen vekst virket som den beste gaven jeg kunne gi henne på hennes 13-årsdag. Jeg ber denne boken vil tjene som en gave både til tenåringer glede å følge Kristus og til de som fortsatt finne ut Hva Kristen vekst og modenhet ser ut.

hva er noen av de vanligste kampene som du legger merke til blant ungjenter i dag?

mens smarttelefoner og sosiale medier på mange måter har formet og forandret verden datteren min vokser opp i, tror jeg at mange av kampene og hjerteproblemene forblir de samme. Selv om disse oppførte kampene ikke er alle indikative for hver tenåring, er de de jeg oftest observerer i min egen tenårings venner og i tenårene jeg har disippelgjort gjennom årene.

  • Tenåringsjenter sliter med å finne en bibelsk identitetsfølelse i Kristus. Mange fortsetter å sette sitt håp i deres fysiske utseende og om de har godkjenning, aksept, og kjærlighet til dem de ønsker å imponere. Tenåringer må lære å finne sin identitet i Kristus alene, stole på at av nåde, gjennom tro de er en adoptert, elsket guds barn, tilgitt og forløst Av kristi blod.
  • Tenåringsjenter sliter med å tenke at deres lykke er det viktigste i livet, og at bare de kan definere hva som er godt og riktig. Dette gjør det svært viktig for tenåringer å utvikle bibelsk leseferdighet å vite hva som er godt og rett og skjelne når lykke kan føre dem bort fra hellighet.
  • Tenåringsjenter sliter med ensomhet og danner meningsfulle relasjonelle forbindelser. Den falske følelsen av at ensomhet eller mangel på relasjoner er unik for tenåring gjør det utfordrende for tenåringer å åpent innrømme kamp og å aktivt forfølge en forankret, bibelske samfunnet. Tenåringer er ofte usikre og ufaglærte på hvordan å finne, etablere, og investere i sunne peer relasjoner. Tenåringsjenter trenger modne Kristne med sterke relasjoner til modell Kristne fellesskap og ansvarlighet.
  • Tenåringsjenter sliter med ønsket om å imponere andre. Den konstante eksponeringen for endeløse strømmer av bilder og sosiale medier akselererer raskt brannen i denne allerede vanlige menneskelige kampen. Tenåringer trenger å se voksne som ikke er bundet til sine telefoner og svaiet av verdslige ønsker. De må utfordres til å leve livet for Gud, ikke mennesket, og lære å møte disse vanlige fristelsene med visdom og ansvarlighet.
  • Tenåringsjenter sliter med å tro motsatte meninger uttrykker hat mot andre. Vi må oppmuntre våre tenåringer til å snakke dristig og medfølende, og lære dem å utvikle en kategori for sivil diskurs. Det er mulig å forfølge kjærlig samhandling med de vi er uenige med. Hjelp tenåringen din når de lærer å artikulere og dele sin tro og tro med medfølelse.

hva er noen av de viktigste temaene som du tror foreldre og mentorer må ta opp med ungjenter som de søker å hjelpe dem å vokse I Kristus?

jeg tror som foreldre og mentorer vi noen ganger har en tendens til å bruke så mye tid på å gi svar på bestemte situasjoner og ikke nok tid på å utvikle verktøy for dømmekraft. I disippelskap er målet ikke å skape disipler som er avhengige av oss. I stedet ber vi om å utvikle kristi etterfølgere som i tilstrekkelig grad kan håndtere Skriften, stole På Den Hellige Ånd og lene Seg På Gud i bønn. Når det er sagt, vil jeg utfordre voksne til å tenke forbi emnene som lett ser ut til å være «hot topics», og i stedet tar sikte på å utstyre tenåringer til personlig å ta opp disse emnene med dømmekraft.

som min egen datter søker å vokse I Kristus, dette er de pågående, «ikke-så-hot emner» som vi streber etter å trofast og ofte diskutere og praksis søker:

  • Hvordan kan du anvende evangeliet på din egen svakhet og mangel? Hvordan ser det ut å leve med takknemlighet for din frelse? Uttrykker din tro seg i en voksende kjærlighet Til Jesus og andre?
  • Gud taler autoritativt til sitt folk gjennom Sitt Ord. Lever du som om du praktisk talt tror på dette? Leser du regelmessig, svarer og adlyder? Ønsker du å gi raskt Til Ordets autoritet i livet ditt?
  • Åndelige disipliner er ikke en sjekkliste, men de vil sikkert brenne din vekst i gudsfrykt. Har du glede i de åndelige disiplinene og finner dem nødvendige og gode? Hvis du ikke gjør det, ber du aktivt For Gud om å forandre ditt hjerte?
  • helliggjørelsesprosessen er samarbeidsvillig. Er Du» arbeider ut din frelse med frykt og beven «og stole På At Det Er Gud Som» vil og arbeider for hans gode vilje?»Gir du deg selv nåde når du snubler i helliggjørelsesprosessen?
  • ber du regelmessig om ydmykhet, lærevilje, visdom og dømmekraft?
  • Kristus elsket Kirken og modne Kristne vil strebe etter å elske Den også. Arbeider du for å koble Til kristi legeme med det formål å tilbe, tjene og personlig vekst?

Fortell oss litt om formatet og hva leserne kan forvente når de går gjennom boken din.

dette er en bok rettet mot disippelskap. Av denne grunn skriver jeg ikke fra perspektivet til en know-it-all mor, eller noen som har en puls på hvordan å være kult (jeg gjør det ikke.) eller uten å ta opp mange spesifikke kulturelt relevante trender. I stedet, jeg prøver bare å nivå med tenåringer om noen grunnleggende, tid-testet verktøy de kan finne nyttig som de streber etter å vokse i gudsfrykt gjennom pinlige tenårene. Mitt mål er å oppmuntre ungjenter å glede forfølge modenhet I Kristus, ved å gjøre teologi humoristisk tilnærmelig og praktisk.

denne lille boken er bare 120 sider og bør være lesbar for de fleste tenåringer. Det er delt inn i tre seksjoner: «Partner Med Gud», «Avhengig Av Hans Veier» og » Overvåk Veksten din.»

den første delen, «Partner Med Gud», introduserer begrepet helliggjørelse, Guds hensikt med den troendes liv og det gode budskap Om Guds suverenitet.

den andre delen ber leserne om å lære å «Stole På Hans Veier» ved å lære Av Gudgitte begrensninger, vende Seg Til Skriften, investere I Kirken og gjennom bønnens disiplin.

den siste delen, «Overvåk Din Vekst», kaller tenåringer til å undersøke deres ord, følelser og åndelige frukter som målbare bevis på deres åndelige liv og helse.

hvert kapittel avsluttes med en oppgaveoppgave for tenåringer å meditere på, spørsmål til personlig refleksjon eller gruppestudie, og noen få enkle handlingstrinn for praktisk anvendelse. Boken kan leses uavhengig eller studert sammen med en mor eller en ungdom disippel gruppe.

hva ønsker du at du hadde lært som tenåring at du håper å formidle til jenter gjennom boken din?

jeg skulle ønske jeg hadde forstått At det å ta Imot Kristus og ønske å følge Ham ikke betydde at jeg umiddelbart ville være i stand til å leve et fullkomment hellig liv. Å bli frigjort fra ønsket om å synde er et sakte, progressivt arbeid som tar livet og er ikke fullført Før Jesus tar oss hjem til Himmelen. Jeg skulle ønske Jeg hadde visst at mitt desperate ønske Om å behage Gud faktisk var bevis på Åndens pågående arbeid i mitt liv. Og selv om jeg ikke var åndelig voksende og modning så fort som jeg ønsker å, min historie ble suverent ordinert Av Gud. Jeg ber Om At Peters forsikring Om Kristi tilstrekkelige forsørgelse i 2 Peter 1:3-4 gir tenåringer løftet om håp som jeg lengtet etter:

Hans guddommelige kraft har gitt oss alt som angår liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om ham som kalte oss til sin egen herlighet og fortreffelighet, som han har gitt oss sine dyrebare og svært store løfter, slik at dere gjennom dem kan få del i guddommelig natur, etter å ha flyktet fra fordervelsen som er i verden på grunn av syndig begjær.

Hvilken oppmuntring vil du gi foreldre som kjøper denne boken for sine tenåringsjenter?

det er mitt håp at denne boken vil gi tenåringer et rammeverk for å forstå åndelig vekst og prosessen med helliggjørelse i livet til en troende. Jeg ber om at foreldre vil bruke denne boken til å oppmuntre sine tenåring ikke å overse kallet til å vokse i gudsfrykt rett og slett fordi deres tidsplaner er opptatt. Foreldre, bruke denne boken til å få kontakt med din datter,en tenåring i ungdomsgruppen—eller en venn – i den hensikt disippel. Fortell henne at du ønsker å investere i livet hennes på meningsfulle måter og vil ha samtaler om liv og tro. Be Gud om å hjelpe tenåringen å etablere sunne mønstre av åndelig vekst som vil vare livet ut. Sett faste tider for å møte og diskutere hva hun har lest eller lest og svar på kapittelspørsmålene sammen.

Lindsey Carlson

Lindsey Carlson er kona til en kirke planter, en mor til fem, Og En Texas transplantasjon tilpasse seg livet I Baltimore, Maryland. Du kan finne mer av hennes skriving på Gospel Coalition, Ønsker Gud, Sann Kvinne, og hennes blogg, Tilbedelse Gleder seg. Les Mer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.