desember 5, 2021

088 – Det Som Trengs for å Være En Profet

 bilde av en bibelsk profet, vær en profet

Hør nu mine ord: er det en profet blandt eder, da vil JEG, HERREN, gi mig til kjenne for ham i et syn og tale til ham i en drøm. Numbers 12: 6 KJV

har du noen gang betraktet deg selv som en herrens profet?

Hva betyr det egentlig å være profet? Må du forutsi fremtiden og ringe ild ut av himmelen? Ikke nødvendigvis.

I Utgangspunktet, for å være en profet, må du snakke og forkynne Det Du hører Fra Gud, i stedet for bare å fremme dine egne ideer.

hvis Du vil være en guds profet, må du lære Å høre hans stemme, følge hans instruksjoner og dele hans budskap på den Måten Han forteller deg. Ingen personlige meninger tillatt. Det diskvalifiserer mange.

Du kan ikke bestemme deg for å være en profet på egen hånd. Gud planter frøet i ditt hjerte, forbereder og kaller Deg Til sin tjeneste.

Elisa og Den Syriske hæren

Det er en fantastisk historie Om profeten Elisa som illustrerer Det Faktum At Gud åpenbarer ting For sine profeter, og de handler deretter. Hvis du ikke er kjent med det, anbefaler jeg at du sjekker det ut (se 2 Kings 6:8-23 nedenfor). Det fremhever hvordan en sann guds profet tenker og handler.

jeg har lest denne historien dusinvis av ganger. Men nylig så jeg noe om å være en profet som jeg aldri hadde lagt merke til før. Jeg kommer til det om et minutt, men først, her er en kort oppsummering av historien.

Kongen Av Syria er i krig Med Israel og sender tropper for å kjempe. Elisa advarer israels konge om ikke å gå til et bestemt sted og en kamp unngås. Dette skjer minst tre ganger om ikke mer.

Tenk deg om du var Kongen Av Syria, og du hadde pålitelige spioner som fortalte deg hvor Den Israelittiske hæren var, men hver gang du kom dit, var de borte. Ganske frustrerende, tror du ikke. Den Syriske kongen blir til slutt mistenksom og lurer på om noen av hans folk er informanter som hjelper fienden.

profeten Elisa

her er hvor det blir interessant.

en av kongens tjenere sier opp og forklarer at Elisa, en profet I Israel, forteller israels konge hva Han, Kongen I Syria, sier på soverommet sitt. Igjen, tenk deg at Du er Kongen Av Syria og finne ut noen vet hva du sier i privat uten noen dobbel agent spioner involvert. Det er ganske unnerving hvis du spør meg. Hvordan håndterer du noe sånt?

jeg har alltid lurt på hvordan tjeneren visste Om Elisjas evne til å vite hva som ble sagt på Den Syriske kongens soverom. Hvis du vil vite noe, bare spør folk som ikke er ansvarlig. De vet vanligvis ting de ansvarlige ikke vet.

Kongen Av Syria

Den Syriske kongen gjør hva krigerkonger gjør, han går etter den oppfattede fienden, Elisa. Faktisk kommer Han om natten og omgir Byen Dotan hvor Elisja bor. Når profetens tjener våkner opp neste morgen, alt han ser er stedet omgitt av hester, vogner, og en stor hær. Skremt løper Han til Elisa og blubbere, » Hva skal vi gjøre?»

Men Elisja er ikke redd. Som en guds profet oppfatter han utover hva de fem materielle sansene kan ta inn. Med sin åndelige visjon (det er derfor han er en profet), ser han så mye mer.

først beroliger han frykten for sin tjener med de berømte ordene vi skal skrive i våre hjerter: «vær ikke redde, for de som er med oss, er mer enn de som er med dem.»(2 Konger 6:16)

Deretter ber Han Om At Gud må åpne øynene til den unge mannen slik at han kan se hva som skjer åndelig. Gud besvarer denne bønnen. Tjeneren ser plutselig » fjellet var fullt av hester og vogner av ild rundt Elisa.»(Ii Konger 6:17)

en nylig podcast episode snakker om disse hestene og vognene i brann. Sjekk det ut hvis Du ikke har lyttet til det eller vil høre det igjen: Åpne Øynene Dine For Å Se Ildens Hester Og Vogner

Hvorfor ba Elisa for soldatene å være blinde?

nok en gang tar historien en vending bare En Av Guds profeter kan manøvrere.

Elisja ber For Gud om å slå Den Syriske hæren med blindhet, og denne bønnen blir også besvart. Det er bare motsatt av hans bønn for hans tjeners øyne å bli åpnet.

det viser seg at dette ikke er en straff eller en forbannelse, men en velsignelse i forkledning. Elisa fører Dem bort til Israels konge I Samaria og ber om at deres øyne må åpnes.

Mens israels konge lurer på om Han skal drepe dem alle, befaler Elisa dem å bli matet og sendt hjem.

Ganske fantastiske ting når du tenker på det. Tenk på alle de menneskene som får øynene deres » åpnet.»Først elisas tjener, så Hele Den Syriske hæren.

Elisja avverger flere slag mellom Syrerne og Israelittene ved å advare kongen. Og Når Syrerne kommer etter ham, forhindrer han noen konfrontasjon. Det endelige resultatet er At Syrerne blir sendt hjem og ikke kommer tilbake–i hvert fall for tiden. Fred hersker for en sesong.

Profetisk syn

Profeti handler om åndelig syn kombinert med å høre Og adlyde Gud.

Her er den delen av historien jeg aldri hadde sett før. Elisja visste hvor De Syriske troppene ville være og advarte Israels konge. Hvorfor visste han ikke at de kom for å hente ham og flykte?

jeg tror han visste at de kom. Han var ikke overrasket da de dukket opp den morgenen. Men på grunn av hans profetiske syn så han «ildens hester og vogner», som representerte Guds nærvær, kraft og beskyttelse.

Han unngikk ikke fienden, men konfronterte dem, ikke med vold, men med medfølelse. Han hadde dem matet før han sendte dem hjem i fred.

Elsk dine fiender

denne historien foreshadows Jesu berømte kommando, » Elsk dine fiender.»Og hva med: «Salige er de som skaper fred.»

Elisja så utover de politiske, nasjonalistiske og religiøse etikettene av hvem som var de gode gutta og hvem som var de dårlige gutta. Han så ting fra et høyere perspektiv. Han behandlet disse «fiendtlige soldatene» med en viss grad av kjærlighet. Denne typen visjon var helt åndelig.

Hva kan du og Jeg ta fra denne historien og anvende på våre egne liv?

når en utfordring kommer opp, vil du være åndelig forberedt på å møte den uten frykt?

Vil du se problemet, som Elisas tjener gjorde, som det ser ut på overflaten? Eller vil du se den åndelige løsningen allerede for hånden, som hans mester gjorde? Vil du velsigne din «fiende» eller vil du prøve å gjengjelde?

viktigst av alt, vil du bruke ditt menneskelige sinn til å finne ut av ting, eller vil du bruke dine åndelige ører og øyne til å høre og se og, selvfølgelig, adlyde Hva Gud åpenbarer for Deg å gjøre?

Se opp for falske profeter!

Ikke alle som hevdet Å være herrens profet i Bibelen, var faktisk autorisert Og godkjent Av Gud.

Faktisk, Gud hadde noen ganske valg ting å si om falske profeter som ledet Israels barn vill: «Så sier Herren GUD: Ve de dårlige profetene, som følger sin egen ånd, og har ikke sett noe!»(Esekiel 13: 3 KJV) hvis du vil virkelig komme inn i fordømmelsen Gud forkynner mot disse falske profetene, les Hele Kapittel 13 Av Esekiel.

Ulykken brøt ut fordi Israelittene hadde vært ulydige Mot Guds bud, men de falske profetene forkynte Fred for Jerusalem. De som ikke ønsker å omvende seg fra sine synder foretrakk budskapet om de falske profetene til Hva Guds sanne profeter sa.

Ulver i fåreklær

Jesus kommer også kraftig ned mot falske profeter: «Vokt Dere for falske profeter, som kommer til dere i fåreklær, men innvendig er de glupende ulver.»Matteus 7: 15

Dessverre, noen ganger blir vi lurt av faç av saueskinn. Hvorfor? Fordi vi vil tro på løgnene ulvene forteller. Vi ønsker ikke å møte sannheten hvis det gjør vondt. Vi ønsker ikke å reformere våre syndige måter.

Vi vil heller klandre våre problemer på ytre omstendigheter i stedet for å håndtere demonene i våre egne hjerter.

har du noen gang lurt på hvorfor det var falske profeter?

jeg tror det var fordi de ønsket makt. De kunne pakke seg inn i blomstrende ord Av «Gud sa dette, «Eller» Gud sa Det.»

men de ville bare påvirke andre med sin egen agenda og ideer. Det var en øvelse av deres menneskelige ego.

ironien er at hvis de virkelig hadde lyttet Til Gud og fortalt folket Hva Gud hadde åpenbart for dem, ville de faktisk ha hatt mer innflytelse og varig effekt enn de fortalte løgner.

Falske profeter i dag

Som I Bibelsk tid, så i dag. Det er falske profeter som, i navnet til alt som er hellig, egentlig bare prøver å tilfredsstille cravings for kraft av sitt eget menneskelige ego.

jeg snakker egentlig ikke om oppriktige Kristne som kanskje ikke har alle fine poeng av teologi helt funnet ut (Hvem gjør det? Selv om vi tror vi gjør!) eller noen hvis teologi du er uenig med på visse punkter.

selv den Gammeltestamentlige profeten Samuel måtte lære å ikke stole på sine egne instinkter når han salvet en ny konge. Han trodde Jesse eldste sønn, da den neste eldste, etc. han ville gjøre en stor konge, Men Gud sa «Nei» til hver av dem.

Vi får ikke alle dømmende Av Samuel fordi han gjorde en ærlig feil. Hans hjerte var på rett sted. Han lyttet til Gud og adlød befalingen Om å salve David.

poenget er at gode mennesker gjør feil, men deres hjerter er lojale Mot Gud. Det er ikke ham jeg snakker om.

av falske profeter…

jeg snakker om ulvene i fåreklær som manøvrerer seg inn i posisjoner av innflytelse i kirken gjennom egoistiske, egoistiske motiver. Det handler om dem, selv om de later til Å være ydmyke tjenere For Gud.

Noen av disse menneskene kan ha startet som oppriktige arbeidere I Guds vingård, men kraften og prestisjen lokket dem. Det er til og med mulig at de ikke engang la merke til skiftet i hjertet.

eller kanskje de startet med de egoistiske motivene. Kanskje de er klar over det. Kanskje ikke.

Uansett, Jesus forteller oss å passe på folk som dette.

for å være en profet, ikke gå over bord…

En Gang Jakob og Johannes ønsket å kalle ned ild på Noen Samaritaner som Ikke var gjestfrie Mot Jesus. Men Jesus irettesatte dem. Han fortalte dem at de ikke hadde noen anelse om hva de sa. Bare Fordi Du er Nær Jesus, ikke anta at du kan forbanne noen som er uenig med Deg.

og enda viktigere, se opp for frøene til falsk profeti Satan prøver å plante I ditt eget hjerte, enten å tro på andres løgner eller bli lurt til å følge ditt eget ønske om å være ansvarlig eller i kraft.

Vi må alle være oppmerksomme på slangens subtile hvisker.

Gud vet hva Han vil at Du skal gjøre, hvor Han vil at Du skal være og hvordan du skal få det til å passere. Du trenger ikke å manipulere hendelser av mennesker for å få det til å skje.

Absalom og egoisme

vær ikke som kong Davids sønn Absalom, som var ute av favør hos sin far, men ønsket ære for seg selv. Han presenterte seg som en hederlig ressurs for rettferdighet med folket og vant deres hjerter bort Fra David sin far. Han sa: «å, om jeg ble satt til dommer i landet, så hver mann som har noen sak eller sak, kunne komme til meg, og jeg ville gjøre ham rettferdig!(Ii Samuel 15: 4 KJV)

tenker du noen gang: «jeg vil være den med kraften, den som har ansvaret.»Har du noen gang blitt fristet til å ønske makt på denne måten? Kanskje på jobb, på skolen eller i kirken? Det har jeg. Hvilken egoisme! Den fristelsen kommer til mange av oss, eller kanskje alle av oss på forskjellige måter.

men takk Gud For hans barmhjertighet, nåde og kjærlighet. Han har vært så tålmodig med meg. Mitt ønske nå er rett og slett å gjøre Hva Gud vil, ikke hva jeg vil, å være Der Gud setter Meg, og ikke prøve å manøvrere meg inn i noen gress-er-grønnere-somehwere-annet eller jeg-kunne-gjøre-en-bedre-jobb-enn-noen-andre situasjon.

Jeg vil bare være I en posisjon Gud setter Meg i. Hvis jeg må manøvrere og manipulere for å få det, er det ikke verdt det.

Jesus Er Profeten

Jesus setter eksemplet bedre enn noen andre. Han var profeten lovet Av Moses (Se Mosebok 18:15).

Jesus forteller oss «Døm ikke etter utseendet, men døm rettferdig dom.»(Johannes 7: 24 KJV) Dette er sann profeti. Jesus fulgte sitt eget råd. Han lyttet alltid etter Hva Gud fortalte ham i stedet for å tro hva som var på overflaten eller ytre ting.

Jesus vil At vi skal følge hans eksempel.

Lytt Til Gud. Be om at dine åndelige øyne må åpnes slik At Du kan se Hva Han åpenbarer. Vær ydmyk. Vær modig. Spør Gud hva han mener i stedet for å rettferdiggjøre hva du mener.

alltid gå med Hva Gud sier, selv om Det ikke gir mye mening på den tiden. Han vet hva Han gjør. Og du vet aldri hvor mye godt du kan gjøre når Du legger Deg I Guds hender og går hvor Han leder.

Kan noen være en profet?

Er det mulig for alle å være en profet eller er det bare for noen få utvalgte?

Her er Hvordan Moses svarte på det spørsmålet,

«Gid HELE HERRENS folk var profeter, AT HERREN ville legge Sin Ånd på dem!»(Numbers 11:29 ESV)

du kan være en profet og ikke vite det.

Når du er fylt med Den Hellige Ånd, er Du en herrens profet, selv om det bare er et øyeblikk.

Dette er Hva Pinsedagen handler om. Her er min siste episode Hva Som Skjedde På Pinsedagen, i tilfelle du ønsker å lytte.

Vær en profet

vær oppriktig glad for Din Gudgitte evne til å høre hans røst og følge hans veiledning. Sett Deg selv i hans tjeneste, uansett hva det kan være.

noen kirker har svært strenge definisjoner på hva det vil si å være profet. For meg er det noen som hører Guds stemme, ser Hva Gud åpenbarer, og forkynner det.

Det betyr ikke at alt du sier er riktig eller at du aldri gjør en feil.

jeg nevnte Samuel, som, fordi Han var en sann profet, hørte Guds stemme over sine egne meninger og salvet den rette personen til å være konge. Tenk på katastrofen til israels rike hvis Samuel hadde salvet feil konge.

Det er din guddommelige fødselsrett å høre Guds stemme og se hva Han åpenbarer, så å dele den, hvis Og når Han forteller deg det, med andre.

når Du hører guds røst, gjør Det Gud forteller deg, og er fylt Med Den Hellige Ånd, er Du en herrens profet.

∞∞∞∞∞∞

James Early er En Bibellærer, foredragsholder og podcaster og gjennomfører Bibelverksteder online og personlig. Hans fokus er på å komme Tilbake Til den opprinnelige Kristendommen Av Jesus ved å omfavne tankegangen Til Kristus i dagliglivet. Kontakt ham her.

Støtt showet

bibelhenvisninger i denne episoden:

Numbers 12: 6 ESV
6 » Hør mine ord: hvis det er en profet blant dere, gjør JEG HERREN meg kjent for ham i et syn; jeg snakker med ham i en drøm.

2 Kongebok 6:8-23 ESV
8 En Gang Da Kongen I Syria stred Mot Israel, rådslo Han med sine tjenere og sa: «på dette og dette stedet skal være min leir.4621 9 Men Guds mann sendte bud til Israels konge Og Sa: «Se til at Dere ikke drar forbi dette stedet, For Syrerne drar ned dit.4621 10 Så sendte israels konge bud til det Sted Som den Guds mann hadde talt til ham om.» Slik pleide han å advare ham, slik at han reddet seg der mer enn en eller to ganger.4621 11 Da Ble Kongen I Syria svært urolig på grunn av dette, og han kalte på tjenerne sine og sa til dem: «Vil dere ikke vise meg hvem Av Oss som tilhører israels konge?4621 12 en av tjenerne hans sa: «ingen, herre, konge!; Men elisa, profeten I Israel, forteller israels konge de ordene du taler i soverommet ditt.4621 13 han sa: «Gå og se hvor han er, så jeg kan sende bud og gripe ham. Det ble sagt til ham: «Se, han er i Dotan.4621 14 så sendte han hester og vogner og en stor hær dit, og de kom om natten og omringet byen.»4621 15 da den Guds manns tjener stod tidlig op om morgenen og drog ut, se, da var det en hær med hester og vogner rundt omkring i byen. Da sa tjeneren: «Å, Min herre! Hva skal vi gjøre?4621 16 han sa: «frykt ikke, for de som er med oss, er flere enn de som er med dem.4621 17 Da ba Elisja og sa: «HERRE, jeg ber deg, åpne hans øyne så han kan se.»DA åpnet HERREN den unge mannens øyne, og han så, og se, fjellet var fullt av hester og vogner av ild rundt Omkring Elisa.4621 18 Da Syrerne kom ned mot Ham, ba Elisja TIL HERREN og sa: «jeg ber deg, slå dette folket med blindhet!»Så slo han dem med blindhet etter Elisas bønn.4621 19 Elisja sa til Dem: «Dette er ikke veien, og dette er ikke byen. Følg meg, og jeg vil føre deg til den mannen du søker.»Han førte dem til Samaria.4621 20 Da De kom inn I Samaria, sa Elisja: «HERRE, åpne øynene på disse mennene, SÅ de kan se.»Da åpnet HERREN deres øyne, og de fikk se at De var midt i Samaria.4621 21 Da israels konge så Dem, sa Han Til Elisja: «min far, skal jeg slå dem ned? Skal jeg slå dem ned?4621 22 han svarte: «Du skal ikke slå dem ned. Vil du slå ned dem som du har tatt til fange med ditt sverd og med din bue? Sett brød og vann foran dem, så de kan spise og drikke og gå til sin herre.4621 23 og han gjorde i stand et stort gjestebud for dem, og da de hadde ett og drukket, sendte han dem av sted, og de gikk til sin herre.» Men Syrerne kom ikke tilbake på plyndringstokt i Israels land.

Matteus 5:44 ESV
44 Men jeg sier dere:Elsk deres fiender og be for dem som forfølger dere,

Matteus 5: 9 ESV
9 Salige er de som skaper fred, for De skal kalles guds barn.

Esekiel 13: 3 ESV
3 Så sier Herren, ISRAELS GUD: Ve de dårlige profeter som følger sin egen ånd og ikke har sett noe!

Matteus 7:15 ESV
15 Vokt Dere for falske profeter, som kommer til dere i fåreklær, men innvendig er glupske ulver.

1 Sam 16: 6, 7 ESV
6 da de kom, så han På Eliab og tenkte: «Sannelig, herrens salvede står foran Ham.4621 7 MEN HERREN sa Til Samuel: «se ikke på Hans utseende eller på høyden av hans vekst, for jeg har forkastet Ham. FOR HERREN ser ikke som mennesket ser: mennesket ser på det ytre, MEN HERREN ser på hjertet.»

2 Sam 15: 4 ESV
4 » å, om jeg bare var dommer i landet! Da kan enhver komme til meg med en tvist eller sak, og jeg vil gi ham rettferdighet.»

Femte Mosebok 18: 22 ESV
22 når en profet taler I HERRENS navn, hvis ordet ikke går i oppfyllelse eller går i oppfyllelse, er DET et ord SOM HERREN IKKE har talt; profeten har talt det formodentlig. Du trenger ikke være redd for ham.

Luke 9:53-56 nkjv
53 men De tok Ikke Imot Ham, Fordi hans ansikt var vendt mot reisen til Jerusalem.4621 54 Da disiplene Jakob og Johannes så dette, sa De: «Herre, vil Du at vi skal befale ild å komme ned fra himmelen og fortære dem, slik Elia gjorde?4621 55 Men Han snudde seg og irettesatte dem og sa: «Dere vet ikke hva slags ånd dere er av.4621 56 » For Menneskesønnen er ikke kommet for å ødelegge menneskers liv, men for å frelse dem.»

Numbers 11: 29 ESV
29 Gid hele HERRENS folk var profeter, AT HERREN ville legge Sin Ånd på dem!»

Joel 2: 28 ESV
28 » Og det skal skje etterpå,
at jeg vil utøse Min Ånd over alt kjød;
dine sønner og dine døtre skal profetere,
dine gamle menn skal drømme,
og dine unge menn skal se syner.4621 29 også over trælkvinner og trælkvinner 4621 i de dager vil jeg utøse Min Ånd.

Femte Mosebok 18:15 ESV
15 HERREN Din Gud skal oppreise deg En Profet fra din midte, av dine brødre, likesom meg; til ham skal du høre;

Joh 7:24 KJV
24 Døm ikke etter utseendet, men døm rettferdig dom.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.