januar 3, 2022

læge, der: Daleks asyl (2012) anmeldelse

læge, der asyl af Daleks parlament 4

en anden ny sæson af Doctor, der officielt ankommer med” Asylum of the Daleks”, serien 7 premiere, og jeg må sige, der er et stort toneskift mellem denne episode og den forrige. “Lægen, enken og garderobeskabet” var en sjov, lunefuld og fjollet Julespecial, mens denne episode er dyster, deprimerende og fyldt til randen med døden. Det er bestemt en meget grimmere måde at starte en sæson på, end vi normalt ser, men jeg beundrer Steven Moffats beslutning om at gøre noget andet med denne premiere.

efterhånden var Serie 7 en betydelig overgangsperiode for læge, der. Serie 7 var begyndelsen på slutningen for ellevte doktors æra, med Matt Smiths sidste år, der bygger op til omstændighederne i hans regenereringshistorie, “doktorens tid”. Karen Gillan og Arthur Darvill forlod endelig serien midtvejs i denne sæson i” The Angels Take Manhattan”, og Jenna Louise Coleman trådte derefter ind som doktorens nye sidekick, Clara Osvald, i” The Bells of Saint John ” (som selv ville holde fast i ganske lang tid). Og selvfølgelig var Serie 7 den sæson, der førte ind i franchisens 50 års jubilæum (til minde om lejligheden med “The Day of the Doctor”), så det var også nødvendigt at fejre seriens store historie og levere den slags statusbrydende åbenbaringer, du ville forvente af en serie, der nærmer sig en så vigtig milepæl.

ligesom Serie 6 før den blev Serie 7 opdelt i to halvdele, da den blev sendt: serie 7a med Amy og Rory og Serie 7b med Clara. Serie 6 blev virkelig ikke skadet af midt-sæsonen splittet det år havde, fordi det stadig fortalte den samme overordnede historie fra start til slut. Serie 7 på den anden side føles meget mindre sammenhængende. Mellem Serie 7a og Serie 7B er der forskellige ledsagere, forskellige historiebuer, forskellige understøttende rollebesætninger, forskellige titelsekvenser, forskellige konsolrumssæt og endda en anden garderobe til lægen. Serie 7 føles mindre som en hel sæson, og mere som to forskellige mini-serier, der er løst boltet sammen ved hjælp af en julespecial (“Snemændene”).

i en anden ændring fra normen for læge, der, Serie 7 er fuldstændig blottet for to-parter. Ligesom serie 11 et par år ned ad linjen består Serie 7 udelukkende af femten selvstændige historier, hvilket betyder, at nogle af episoderne i denne sæson ikke får hele tiden og rummet, som de har brug for at trække vejret og nå deres fulde potentiale (ironisk nok, læge, der ville svinge til den modsatte ekstreme to sæsoner senere med Serie 9, en sæson, der udelukkende består af to parter). Og oven i købet, da denne sæson blev sendt tilbage på dagen, folk over på BBC besluttede at strække det ud over en periode på to år. Serie 7 startede med “lægen, enken og garderoben” i December 2011 og sluttede med “The Time Of The Doctor” i December 2013, så det er bestemt en sæson, der er lettere at sætte pris på i eftertid, end da den blev sendt. Med så mange forskellige ting, der arbejder imod det, er Serie 7 temmelig komfortabelt den svageste af Matt Smiths tre sæsoner som The Doctor, men det er stadig ret godt.

læge, der asyl af Daleks den frygtelige sandhed 6

i” Asylum of the Daleks ” bliver den ellevte læge (Matt Smith) og hans venner kidnappet af Daleks og trukket ind i fremtiden, fordi Daleks har brug for Doc for at undersøge en abnormitet i deres asyl. Dalekserne var næsten helt fraværende i Serie 6, så deres tilbagevenden i denne episode er meget velkommen, og det giver os endnu en mulighed for at dykke ned i den ellevte doktors forhold til de onde, geocidale cyborgs for første gang siden “Daleks sejr”, tidligt i Serie 5. Lægen hader dem for at være racistiske diktatorer, der er alt, hvad han personligt modsætter sig, og Daleks frygter bestemt ham og hader ham til gengæld, men på en snoet måde respekterer de ham også. Han har ikke kun formået at undslippe ethvert forsøg, de har gjort på sit liv, men han har været deres fjende i hundreder af år og blevet noget af en mørk legende for dem.

og han betragtes bestemt som en trussel mod dem af en grund. Visningen gør det endnu en gang tydeligt, hvordan den ellevte læge kan være ret hensynsløs og manipulerende, når han vil: i en scene narrer han en Dalek til at sprænge sig selv, så han kan bruge den som et våben mod alle dens Dalek-kammerater i området. Med presset meget på, Eleven gør en masse multi-tasking i denne episode, forsøger at holde alle i live. Da han indser Amy og Rory ægteskab er på klipperne, han tager det på sig selv for at hjælpe dem med at løse deres forhold. Hovedsageligt fordi de er hans venner, men også fordi lægen personligt har sendt dem lige siden “Venedigs vampyr”. I stedet for at lirke for meget ind i deres problemer, lægen arrangerer snigende en chance for dem at være alene sammen, under presserende omstændigheder, så de finder ud af det selv.

“Daleks asyl” bygger på en af de vigtigste ideer i den sidste sæson: at lægen er blevet lidt for stor over tid som en legendarisk fjende for verdensbesejrende tyranner, og nu begynder dette ry at indhente ham-for på godt og ondt har folk, der har kæmpet mod lægen og overlevet, en tendens til at huske ham. Lægen har brugt en god del af sit liv (siden han først forlod Gallifrey) på at bekæmpe Dalekserne – og efter alt, hvad han har gjort, og alt, hvad han har mistet undervejs, formår de altid at komme kravlende tilbage, de formår altid at genopbygge deres imperium igen, stærkere end nogensinde – hvilket er en ganske deprimerende tanke. Der må helt sikkert være tidspunkter, hvor lægen føler sig fristet til bare at smide håndklædet i ringen og opgive at kæmpe den gode kamp.

i hele denne episode modtager lægen masser af hjælp fra en usandsynlig allieret – en kvinde ved navn Osin – og han bliver ret slået med hende. Han er imponeret over hendes intelligens, opfindsomhed og kampånd, selvom han synes, der er noget underligt ved hende. Scenen, hvor lægen opdager sandheden om Osins tilstand og afslører den for hende, er bestemt en fascinerende at se på, fordi der er flere forskellige dele af hans kernenatur, der kolliderer med det samme. Hans had til Daleks er i krig med den sympati, han føler for den person, hun plejede at være, sammen med hans beklagelse over, at han ankom for sent til at redde hende: der er intet, som nogen kan gøre for hende nu. Lægen genkender dog hendes menneskehed inden slutningen, og i betragtning af at det er alt, hvad hun virkelig har tilbage på dette tidspunkt, betyder det for verden for hende. Før hun dør, giver Osin lægen en gave: hun slettede Daleks’ hukommelse om ham, hvilket helt sikkert vil hjælpe ham med hans nye friske start på at rejse universet.

læge, der asyl af Daleks Amy og Rory

det mest skurrende aspekt af denne episode er let skilsmisse delplot Steven Moffat tildeler Amy Pond (Karen Gillan) og Rory Vilhelms (Arthur Darvill). Hovedsageligt fordi det kommer ud af ingenting uden nogen tidligere foregribelse (deres ægteskab syntes at gøre helt fint sidste gang vi så dem på skærmen), er det løst i den samme historie, det er introduceret i, og så er det aldrig nævnt igen efter denne episode, hvilket efterlader det at føle sig som denne mærkelige ting, der kom og gik i blink i øjet i den store ordning af deres forhold.

under alle omstændigheder er tingene meget frostige mellem dammen i øjeblikket. De taler ikke med hinanden efter en enorm kamp, de havde offscreen, men naturligvis er de stadig bekymrede over hinandens velfærd, når en af dem er i fare. Amy og Rory bliver udarbejdet og trukket sammen på denne mission til en af de farligste planeter i universet, simpelthen fordi de kender lægen, og især Rory gør det ingen hemmelighed, at han ikke har det sjovt. Der er en scene, hvor Rory næsten bliver slået af et helt rum af Daleks, på grund af at Mr. Pond er tykkere end normalt og tager alt for lang tid at hente deres ret indlysende hensigter. I sidste halvdel af episoden risikerer Amy at blive omdannet til en Dalek af den ondsindede og umenneskelige teknologi inden for Dalek asylum, hvilket fører hende og Rory til endelig at hash ting ud og afsløre, hvad deres problem er.

det viser sig, at konsekvenserne af “en god mand går i krig” stadig tager deres vejafgift på damme. Da stilheden eksperimenterede med Amy og hendes datter, de gjorde hende ufrugtbar – hvilket kun er endnu en grund til, at den bue måtte have været en utrolig traumatiserende og krænkende oplevelse for hende. Amy kan aldrig få børn igen, medmindre hun og Rory beslutter at adoptere en, og hun har kendt i årevis, hvor meget det at have børn betyder for Rory, så hun besluttede at bryde op med ham, fordi hun regnede med, at han fortjente nogen bedre, nogen der kunne give ham en fremtid.

denne konflikt bygger på Amy og Rorys etablerede karakterisering for de sidste to sæsoner og deres største respektive svagheder (især hvad vi lærte om dem i “den ellevte time”, “Amys valg” og “månens dag”). Amy har altid haft en dårlig vane med at forsøge at løbe væk fra sine problemer, når tingene bliver lidt for personlige, Rory kan lade hans usikkerhed blive bedre af ham, og begge kan være rigtig dårlige til at kommunikere på en sund måde. Amy og Rory er begge så stærke og modige, og de har slået så mange fantastiske fjender, men virkelige problemer og deres frygt for at skuffe hinanden har altid været deres Achilles hæl. Når de først er klar over, hvor tåbelige de har været, damme forenes og beslutter at give deres forhold endnu et forsøg ved episodens afslutning. Og for alle de mennesker i publikum, der har det dårligt med, hvordan stilheden har skruet Amy og Rorys livsmål op, de går faktisk videre fra denne hjertesorg med tiden og adopterer et andet barn, efter at de har slået sig ned i “The Angels Take Manhattan”.

læge, der asyl af Daleks Osin 5

“Asylum of the Daleks” starter officielt Den umulige Pigebue i serien 7, og det er stort set det tætteste, vi nogensinde har på en episode, hvor Amy og Rory møder Clara. Jenna Coleman er en fræk, flirtende og ekscentrisk ung rejsende, der styrtede ned på Dalek asyl for et år siden. Hun har gale hacking færdigheder, og hun er meget sikker på, hvad hun kan trække ud med et tastatur. Alligevel virker hun til tider ret underlig. En gang imellem ser hendes sind ud til at glide væk et andet sted, som om hun er hjemsøgt af noget, hun hellere ikke vil tale om. Gennem denne episode, vi får stadig mere åbenlyse antydninger om, at der er noget, der ikke er helt rigtigt ved hende og hendes historie: hendes transmissioner til lægen er kun nogensinde envejs, forhindrer ham i at se hendes ansigt; hun hævder, at hun kan lide at lave souffl Krists som en hobby, men hun har ikke mad til rådighed; og hun er i stand til let at hacke Dalek-teknologi – noget der burde være langt ud over menneskelig forståelse.

til sidst afsløres det, at Osin selv blev omdannet til en Dalek, og hun gik dybt ind i benægtelse for at klare sig og kastede sig ind i en fugue-tilstand. Hun klamrede sig fast på sin menneskehed i et år og lyver for sig selv hele tiden for at blokere Dalek-programmeringen, og nu hænger hendes fornuft ved en tråd. Dette er let den mest tragiske og forfærdelige del af denne episode, især hvis du allerede har set de senere sæsoner og dannet en tilknytning til Clara. Osin dør, som hun ville have ønsket, og sikrer Daleks ødelæggelse som en sidste sejr over dem, og hun giver lægen en afskedsgave, før hun går. Det er bestemt en gripende ende for hende, men hendes historie er ikke forbi endnu Med et langt skud. Der sker meget mere med Frk. Osvald end møder øjet, en sammenfiltret fortælling, som vi ikke fuldt ud forstår før “doktorens navn” i slutningen af sæsonen.

med “Asylum of the Daleks” sigter Steven Moffat mod at skrive en spookier fokusepisode for Daleks end deres sidste store optræden i Serie 5, og det lykkes han bestemt at gøre. I “Daleks sejr” formåede de at flygte ind i tiden med alle de ressourcer, de havde brug for for at genoprette deres imperium-og her får vi se, hvor meget fremskridt de har gjort i to sæsoner, da deres art skrider frem i en skræmmende hurtig hastighed. Dalekserne har dødslejre for arter, som de anser for ringere (dvs.alle), fordi de selvfølgelig ville. De har formået at skabe teknologi, der vil lade dem bruge de afdøde lig af deres Ofre som dukker til at sætte fælder for deres fjender, gøre dem til sovende agenter, og i de sjældneste tilfælde konverterer de endda mennesker til Daleks (hvilket er den skæbne, der ramte fattige Osin).

ideen om, at Daleks har lært at våbengøre de døde, er helt sikkert foruroligende, selvom der har været et præcedens for dem at gøre det Siden “the Parting of the måder” i Serie 1. De har allerede stjålet dit liv væk fra dig, og de vil ikke engang lade dig hvile i fred, når du er død, hvilket er et bevis på, hvor kræsne og onde de er. Dalekserne har deres eget asyl, hvor de opbevarer medlemmer af deres art, der er gået sindssyge, men som stadig er værdifulde – og det er disse Dalekser, der er episodens største, formidable trussel. De er en temmelig ubarmhjertig kraft, da de gentagne gange angriber vores helte i antal. Uanset hvor mange gange lægen og hans venner formår at skubbe dem tilbage, eller endda dræbe et par af dem, de holder aldrig op med at komme, fordi de mangler den følelse af selvbevarelse, som selv de mest fanatiske Daleks normalt har. De er i det væsentlige gale hunde, der løber vildt, ligesom dem fra serien 1 finale.

læge, der asyl af Daleks Rory Underground 3

“Asylum of the Daleks” er instrueret af Nick Hurran, der tidligere arbejdede på “pigen, der ventede” og “Gudkomplekset” i Serie 6, og som i disse historier, hans vision for serien 7 premiere er ret fantastisk, glider fra scene til scene med masser af selvtillid og visuel kreativitet. Nick ville også træde ind for at lede “the Angels Take Manhattan” et par episoder ned ad linjen, så tilsyneladende blev han go-to-fyren til håndtering af uhyggelige episoder i Matt Smith-æraen. Seriens belysningsafdeling fortjener endnu en gang en masse kredit for, hvordan denne episodes endelige præsentation viste sig: mange af scenerne i Dalek asylum er meget svagt oplyst med skygger, der støber overalt, hvilket gør de blinkende, blinkende lys fra de rasende Daleks skiller sig virkelig ud, når morderen cyborgs er på angrebet.

sammenlignet med mange af hans seneste partiturer er Murray Golds Musik meget humør og truende i denne episode for at matche det mørkere toneskift. “De er overalt”,” Dalek-Parlamentet “og” den forfærdelige sandhed “er fyldt med skarpe strenge og hård messing for at indgyde seerne uro og frygt, mens” mod asyl ” har en meget anden stil end de fleste af Murrays andre bidrag til seriens soundtrack, der er en sjælden hybrid af messinginstrumenter og træblæseinstrumenter i hans orkester. Vi får vores første smag af Claras perky klavertema i det korte stykke, “Osvin Osvald”, som derefter får en tragisk, dyster gengivelse i “Husk mig”, hvilket skaber en musikalsk forbindelse mellem Clara Osvald og hendes forskellige dobbeltgangere gennem Serie 7. Når vi officielt går ind i Serie 7a, begyndelsen på slutningen for Amy og Rorys Tid på Doctor hvem, Murray introducerer “Together Or Not at All: the Song of Amy and Rory”, en melankolsk, langsomt brændende variation af “Amys tema”, der forskygger dammens kommende farvel i “The Angels Take Manhattan”.

så vidt sæsonpremierer går, gør “Asylum of the Daleks” ikke så meget af et varigt indtryk som “den ellevte time” eller “den umulige Astronaut”, men det er en temmelig solid start på endnu en ny sæson af læge, der, og den planter frøene til flere store ting, der kommer i Serie 7.

bedømmelse: 8/10.

side-noter:

læge, der asyl af Daleks Planetfall

* “det er min mors fødselsdag. Tillykke med fødselsdagen, mor. Jeg gjorde dig til en souffl-prins, men det var for smukt at leve”.

* “du kommer til at fyre mig på en planet?! Er det din plan?! Jeg bliver fyret på en planet og forventes at ordne det!””I retfærdighed er det lidt din MO “” vær ikke retfærdig over for Dalekserne, når de skyder mig på en planet!”

* “Hvad vil du med dem?””Det er kendt, at lægen kræver ledsagere “” Åh, strålende. Godt-o!”Salty Rory.

* ” Rory? Rory?! ROORRRYYYY!!!!”Lægen stod lige ved siden af Amy, da hun begyndte at råbe øverst på lungerne. Hvil i fred, lægens trommehinder.

* “selvfølgelig. Dumme mig. Jeg døde udenfor, og kulden bevarede min krop. Jeg glemte at dø”.

* “er det slemt, at jeg virkelig har savnet dette?””Ja”.

* “er der et ord for totalt skrigende geni, der lyder beskedent og en lille smule fræk?” “Læge. Du kalder mig lægen”.

* ” æg-æg-æg!””Jeg ved ikke, hvad du vil” Rory, brug dit hoved og tag et godt gæt på, hvad en Dalek sandsynligvis vil have, og start derefter med at løbe.

* “dejligt navn, Rory. Den første dreng, jeg troede, hed Rory. Faktisk blev hun kaldt Nina. Jeg gennemgik en fase”.

* “bare flirter for at holde dig Munter” “Er, okay, når som helst du vil begynde at flirte igen, er det fint for mig”.

* “Okay, jeg er bange nu” “hænge på bange. Bange er ikke Dalek ” det er det ikke? Hele grunden til, at du to er selv på denne planet i første omgang er fordi Daleks var for bange for at ordne deres eget rod. De er næppe frygtløse.

* “Pop din skjorte af, hurtig som du vil “” Hvorfor?””Skal der være en grund?”

* på et tidspunkt begynder Amy at hallucinere, at hun har fået mange nye Dalek-venner, og det ser 100% ud som om hun går på en sød, sød narkotikatur.

* ” Hvem er din far?””Du er … rovdyret!”Jeg så, hvad du gjorde der, Moffat.

* “selvdestruktion kan ikke modvirkes!””Jeg leder ikke efter en modmand, kære. Jeg leder efter den omvendte kontakt”.

* ” hvem dræbte alle Dalekserne?””Hvem tror du?”

* “hvor får du mælken til souffl-kristerne? Alvorligt. Er der ingen andre, der undrer sig over det?” “Ingen. Helt ærligt, nej. Dobbelt”.

* “vi vil stråle på Dalek skibet” “hvor de vil udrydde os på stedet!””Ah, så dette er den slags flugtplan, hvor du overlever cirka fire sekunder længere”.

* “hvis det bliver for eksploderende herinde, går du uden mig, okay?””Og lade dig dø?””Åh, bekymre dig ikke om mig. Du er den, der stråler op til et Dalek-skib for at blive udryddet” “Fair point. Elsker denne plan!”

* “hvorfor hader de dig så meget? De hader dig så meget. Hvorfor?””Jeg kæmpede dem mange, mange gange” “vi er blevet stærkere i frygt for dig”.

* “jeg er Osin Osvald. Jeg kæmpede mod Daleks, og jeg er menneske! Husk mig “”tak… “” løb! Kør din kloge dreng, og husk” Osvin bryde den fjerde mur.

Yderligere Læsning: