februari 27, 2022

stängningstid recension

Clint Hassell granskar stängningstid, det 12: e avsnittet av Doctor Who-serien 6.

efter två episoder av spänning och hjärtskär – och före det som säkert kommer att vara en känslomässig, dramatisk final – Doctor Who ger oss en andning. ”Stängningstid” spelades definitivt för skratt. Komedi är en av Matt Smiths styrkor och hans avsnitt är skrivna för att innehålla en mer komisk läkare. Från Alfie – er, ”Stormageddon, Dark Lord of All” – hänvisar till alla som ”mamma”, ”inte mamma” eller ”bönder” till doktorns sneda K-9 – referens (”Yappy, robothunden-inte så kul som jag minns.”), till Craig skriker, ” Metal rat! Riktig mun! Metallråtta! Riktig mun!”på” Bitey ” The Cybermat hade det här avsnittet några riktigt roliga stunder. Jag förutspår nu att vi ska se doktorn ” Shhh!”någon i första halvan av serie 7, om inte när vi återvänder Craig. Det faktum att Alfie hade en så stark” personlighet ” är ett bevis på både författarna och Matt, som uttryckte Alfies löpande kommentar.

trots humor är det verkliga fokuset på ”stängningstid” läkarens förhållande till sina följeslagare. Jag var så glad att se författaren Gareth Roberts (vars skript jag nästan universellt älskar) fortsätta analysen startade i ”The God Complex.”Craig tror att den säkraste platsen att vara under ett främmande hot är vid läkarens sida. Även om detta återigen hänvisar till temat blind tro på en läkare som ”alltid vinner”, står det i kontrast till den senaste diskussionen att läkaren förvandlar sina följeslagare till vapen eller, ännu värre, låter hans bravado äventyra andra. ”På grund av mig Dog du och Alfie nästan. Känner du dig trygg med mig, Craig?”läkaren frågar, innan han erkänner,” jag är en dum, självisk man. Har alltid varit . . . . Jag sätter folk i fara.”Jag uppskattade att denna diskussion påminde om två tidigare följeslagare: Craigs kommentar,” han behöver alltid någon, han kan bara inte erkänna det”, är mycket lik Donnas avslutande anmärkning i” The Runaway Bride ”och doktorns off-handed,” Se, jag kommer tillbaka ” visade att han fortfarande tänker på Amy, även efter 200 år. (Vilket, gör detta nu doktorn till den ”som väntade”?)

på tal om Amy blev jag helt förvånad när, precis som läkaren sa, ”det är en slump. Det händer. Det är vad Universum gör för skojs skull, ” han sprang nästan in i tidigare följeslagare, Amy och Rory. Jag får fortfarande frossa när doktorn raderar Donnas sinne i slutet av” Journey ’s End”, det smärtar mig fortfarande att se Ianto ugly-cry I” Cyberwoman ”och epilogen av” Vincent och doktorn ” sätter fortfarande en klump i halsen – men jag har bara faktiskt gråtit två gånger medan jag tittade på Doctor Who. Första gången var när Rose övergavs vid Bad Wolf Bay, i slutet av ”Doomsday”; att se Amy och Rory igen var den andra. Gud, Jag är så fäst vid dem två. ”Petrichor. För flickan som är trött på att vänta ” -det här lilla skämtet var lysande, och kanske min favorit någonsin.

den knappt märkbara teleporteffekten i butikens hiss var så ond cool, jag gasped. Jag menar, du vet att det kommer, men det är så smart gjort att det är trovärdigt att Craig missade det. Definitivt en av mina favorit som effekter någonsin.

”Closing Time” är roligt, fortsätter en serie lång undersökning av läkare/följeslagare relation, och innehåller två av mina favorit Doctor Who stunder någonsin. Varför älskar jag det inte mer? Kanske för att det här avsnittet kändes som en uppföljare, och uppföljare är sällan lika bra som originalet. Jag är inte den enda som vill se mer av Sophie. Att ha doktorn på en sightseeingresa, återbesöka gamla vänner när han springer från sin förutsagda död, påminner också om den tionde doktorns sista dagar. Medan jag tycker att konceptet är fantastiskt – detta ökar teoretiskt spänningen som går in i finalen – kände utförandet som en rehash för mig. Kanske är det fortfarande för tidigt att göra så nära paralleller mellan elva och tio?

det är fatuous att sonisk skruvmejsel förvandlade en vanlig glödlampa till en hologramprojektor, och det stör mig verkligen att skruvmejseln har en laserfotograferingsinställning. Att bära ett vapen av dödlig kraft är mycket av karaktär för denna läkare, och konceptet är särskilt löjligt med tanke på att det har varit många gånger tidigare att läkaren skulle ha använt ett laservapen om han hade en tillgänglig för honom. Och hur, efter en metall Cyber-mask svetsade sig runt hans ansikte, ljudet av buzzsaws olycksbådande surrande, gjorde Craig fly med inte ett märke på honom?

även om det alltid är trevligt att se en klassiker som skurk, jag kände att utseendet på Cybermen var ett misstag. Så många intressanta plotupptäckter inträffade (Mondas Cybermen är på jorden! Hur länge har de varit här?), men eftersom episodens fokus var på karaktärsdynamiken, vad kunde ha varit en episk historia (Cybermen invaderar! Den massiva Cybership fungerar som deras bas!), krossades till en eftertanke av en förnekelse (”Cybermen. Jag sprängde dem med kärlek.”Snälla gud, Retcon det från min hjärna!). Moffat är nu försiktig med berättelser som involverar Daleks eftersom deras överanvändning i de senaste serierna har lämnat dem besegrade några gånger för många för att verka som ett verkligt skrämmande hot. Denna episod åstadkommit exakt samma sak för liknande ikoniska Cybermen. Som en kompromiss, om en klassiker som skurk önskades, tror jag att Autons kunde ha tjänat en motsvarande funktion. Oavsett, bara en gång, skulle jag vilja se Cybermen besegrade på ett sätt som inte innebär att åsidosätta sina känslomässiga hämmare. (Slumpmässig fråga: Har vi någonsin sett Cybermen avvisa doktorn på grund av hans binära vaskulatur? Är detta en plotpunkt från ett klassiskt avsnitt som jag inte känner till?)

när det gäller den sista scenen älskar jag Den Lilla beröringen av floden och glömmer tystnaden när hon vänder sig mot kovarian. Det var coolt att se effekten i realtid, efter alla de atmosfäriska hoppskärningarna i ”The Impossible Astronaut”/”Day of the Moon.”Jag tycker också att det är intressant att, efter år av doktorn som räddade världen utan någons vetskap – ett nyckeltema i Serie 3 – finalen och ”doktorns död” och nämns som motivering för att stjäla kläder i ”den elfte timmen”-det är doktorns out-of-character, självgratulerande anmärkning (”Jag är doktorn. Jag var här för att hjälpa. Och du är mycket, mycket välkommen.”) från vilken River (och i förlängning, Kovarian) kan härleda datumet för doktorns död och därmed försegla hans öde.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.